Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Bier in een berghut: zo ontstond dit nieuwe kaartspel

Promovendus Sjoerd Loenen heeft de lockdown optimaal benut. Samen met drie studievrienden ontwikkelde hij het kaartspel King Fridge.

Promovendus Sjoerd Loenen (tweede van links) en zijn vrienden investeerden hun spaargeld om het spel verder te testen. (Foto: GoatLab Games)

“Het begon allemaal in 2015”, blikt Sjoerd Loenen (promovendus bij QuTech) terug. “Tijdens een summer school in Hong Kong ontmoette ik drie medestudenten (Koen Pijnappels, Dennis Beemsterboer en Niels Janssen) met wie het goed klikte. We deelden een gezamenlijke passie voor wandelen, cultuur en kaartspelletjes.”

Wandeltochten
Sindsdien hielden de vier contact en maakten ze wandeltochten in onder andere Roemenië en Spanje. Tijdens die vakanties speelden ze in de avond veel kaartspelletjes en opperden ze regelmatig om zelf een spel te maken.

Vorig jaar in de Zwitserse Alpen werd dat idee serieus. “We zaten in een berghut met onze voeten omhoog en een biertje in de hand toen we een spel speelden waarvan we de regels ter plekke bedachten. Het spel was zo leuk dat we het avond na avond speelden. We bleven de regels verbeteren en op de laatste avond besloten we dat iedereen dit spel moest leren kennen.”

Toegewijd
Eenmaal thuis werkten ze het idee verder uit. “Het proces vergde veel verbeeldingskracht omdat we zoiets nog nooit eerder hadden gedaan”, vertelt Loenen. Maar, het viertal bleek ook over verborgen talenten te beschikken. “Koen kan goed tekenen, Niels bouwde in mum van tijd een website, Dennis ontdekte een passie voor video en design en ik leerde mezelf de fijne kneepjes van creatieve software en logistiek.”

Na twee maanden sleutelen aan het spelmechanisme en ontwerpen, investeerden ze hun spaargeld in de productie van prototypes om het spel verder te testen. “Een goede beslissing”, blikt Loenen terug. “Via verschillende groepen testspelers verzamelden we feedback waardoor het spel steeds meer tot leven kwam.”

King Fridge, zoals ze het spel noemden, draait om het verzamelen van koelkasten met verse inhoud. Tijdens het spel saboteer je je vrienden door ervoor te zorgen dat zij met een bedorven koelkast eindigen. Hoe dat werkt zie je in onderstaande video:

Crowdfunding
Nu, bijna zes jaar na hun eerste ontmoeting, is King Fridge klaar voor het grote publiek. Dankzij een succesvolle crowdfunding via platform Kickstarter is het spel in december beschikbaar voor de eerste kopers. Loenen: “We hadden 1500 euro nodig voor een eerste productie, dat doel was binnen 42 minuten bereikt. Tot nu toe hebben we dankzij 280 investeerders al meer dan 6500 euro opgehaald.”

“En dit is nog maar het begin,” denkt Loenen. Hij hoopt dat het spel in de toekomst verkrijgbaar zal zijn in fysieke winkels en op platforms als Bol.com en Amazon. 

“Via crowdfunding willen we een sneeuwbaleffect creëren. We hopen zoveel mogelijk ‘patiënt nullen’ – maar dan in de positieve zin van het woord –  te bereiken, die het spel met anderen gaan spelen”, refereert hij aan de pandemie. “Omdat we weten dat het spel zo leuk is, zijn we er zeker van dat het reproductiegetal (‘R’) vervolgens ver boven de één zal liggen.”

  • Kijk hier voor meer informatie over King Fridge.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

m.vanderveldt@tudelft.nl

Comments are closed.