Bieb krijgt eindelijk droge voeten

Voorlopig staan er nog bakken in de bibliotheek om regendruppels op te vangen. Maar werklieden die op het dak van het gebouw klussen, zeggen dat het nu echt gaat lukken de kegel waterdicht te maken.

De kegel lekt al vanaf het moment dat het gebouw werd opgeleverd in 1997. Na regenbuien lagen er geregeld plassen water in het archief in de kelder. En de bovenste verdieping was een tijd lang afgesloten omdat water langs de verlichtingselementen liep. Aanhoudende werkzaamheden door de jaren heen, haalden weinig uit.

“In het verleden werd alleen een beetje gekit”, zegt constructiebouwer Arnold Barends. Sinds oktober vorig jaar klust hij samen met zijn zoon aan de kegel. “Het voornaamste probleem vormden de rubberen voegen tussen de palen op het dak en het dak zelf. Die waren niet goed afgewerkt. Kleine afvoergootjes en een laag geweven glasvezel over de hele rand hebben dit probleem opgelost.”

Wel moeten nog tientallen gaten in het broze stucwerk aan de zijkant worden gedicht. Ze zijn erin gekomen doordat vandalen er keien en lege flessen wijn tegenaan hebben gegooid. Barends gaat de komende maanden met een zelfgebouwd liftsysteem het stucwerk repareren. “Daarna komt ook daar een laag glasvezel over. In feite komt er een hele boot omheen”, zegt de reparateur die vroeger botenbouwer was. In augustus denkt hij de klus geklaard te hebben. “Maar het weer moet wel meezitten.”

Maar niet alleen in de kegel druppelt water naar binnen. Ook de glaswanden aan de kantorenkant en aan de Christiaan Huygensweg lekken bij harde regenbuien. De platen worden nu stuk voor stuk voorzien van een nieuw laagje rubber langs de zijkanten. Ongeveer driekwart van de gevels is onder handen genomen.

De TU draait op voor de kosten. “De aannemer die destijds betrokken was bij de constructie van het dak en de gevels bestaat helaas niet meer”, zegt Ans van den Akker van TU-Vastgoed. “Bovendien had de TU het ontwerp van de architect goedgekeurd.”

(TvD)

(TvD)