Bibliotheek beklad bij studentenactie

De vier studenten die de kegel van de bibliotheek beklad hebben, draaien zelf op voor de kosten van de schoonmaak. Medewerkers van de bibliotheek schakelden dinsdagochtend rond half negen de politie in, toen vier actievoerders met behulp van klimtouwen een spandoek bevestigden aan de kegel van het gebouw en met verf op de kegelwand een gezicht schilderden.

De studenten voerden actie uit onvrede over de manier waarop het college van bestuur (cvb) omgaat met studenteninspraak. In een persbericht beschuldigen ze het college van ‘smerige achterkamertjespolitiek’, omdat studenten ondanks eerdere toezeggingen extra bevoegdheden zijn ontzegd. Het cvb en de groepsraad houden vast aan het wettelijke minimum aan studenteninspraak.

Bibliothecaris Leo Waaijers heeft naar aanleiding van de actie aangifte gedaan bij de politie. Hij zegt begrip te hebben voor de aandacht die de studenten vragen voor hun zaak, maar keurt de actie van dinsdagochtend af. ,,Een spandoek ophangen, dat zou ik nog kunnen accepteren, maar graffiti kan absoluut niet.” De actievoerders beweren dat de verf gemakkelijk te verwijderen is, maar Waaijers is daar niet zo zeker van. ,,De verf is aangebracht op open stucwerk. Ik ben daar niet zonder meer optimistisch over.”

Ook Vastgoeddirecteur Astrid Sanson toont zich verbolgen over de studentenactie. ,,Het is een nieuw TU-gebouw. Dat willen we graag netjes houden. Een spandoek ophangen vind ik al vervelend, maar het gebouw met verf bekladden, dat kan echt niet.” Sanson schat de schoonmaakkosten op enkele duizenden guldens, met name omdat het een moeilijk bereikbare plaats is. Ze zal hiervoor een claim bij de studenten neerleggen.

Eén van de actievoerders, Olaf Verheij, zegt het ‘minder gaaf’ te vinden dat Vastgoed de kosten op hen wil verhalen. ,,Maar wie a zegt, moet ook b zeggen”, vindt de 21-jarige student. Verheij zegt Vastgoed namens de actievoerders hulp te hebben aangeboden bij de schoonmaak van de kegel. ,,Maar daar reageert men niet op ons aanbod.” Hoewel hij belt vanuit het VSSD-kantoor, ontkent hij betrokkenheid van de studentenvakbond bij de actie. Het telefoonnummer onder het persbericht is echter ook van de VSSD.

De studentenraad beklaagde zich vorige week om hetzelfde onderwerp ook al bij het cvb. De raad kwam zelfs met een ongevraagd advies over de studenteninspraak op de faculteiten. Voorzitter De Schepper keurt het door de actievoerders gebruikte middel af, maar meent dat de studentenraad ‘eigenlijk hetzelfde wil zeggen’. ,,Blijkbaar zijner meer studenten ontevreden over de gang van zaken”, aldus De Schepper.

Medewerkers van de bibliotheek schakelden dinsdagochtend rond half negen de politie in, toen vier actievoerders met behulp van klimtouwen een spandoek bevestigden aan de kegel van het gebouw en met verf op de kegelwand een gezicht schilderden. De politie arresteerde de vier TU-studenten wegens vernieling. Nadat procesverbaal was opgemaakt, werd het viertal rond het middaguur weer vrijgelaten.