Beyoncé bestuderen

Beyoncé aan een onderzoek onderwerpen, wie droomt er niet van? Goed nieuws: een Amerikaanse universiteit begint binnenkort met de cursus “Politicizing Beyoncé”.

De cursus gaat niet over het politieke engagement van de wereldster, of hoe vaak ze al optrad voor president Obama, benadrukt de universiteit. De carrière van de zangeres wordt gebruikt om ras, gender en seksualiteit in de Amerikaanse samenleving te bestuderen. Is bijvoorbeeld de manier waarop ze haar lichaam etaleert stereotypisch of juist een vorm van emancipatie?

De cursus is misschien opvallend, maar in ieder geval niet uniek. Zo biedt Georgetown University een vak getiteld ‘The sociology of Hip-Hop: the urban theodicy of Jay-Z’ en konden studenten van de universiteit van South Carolina kiezen voor ‘Lady Gaga and the sociology of the fame’.