Wetenschap

Bewust bouwen

Op woensdag 16 juni organiseert Duurzaam Gebouwd het congres Cradle to Cradle 2.0 in Apeldoorn. Duurzaam Gebouwd is een online exportblog voor en door experts op het gebied van duurzaam bouwen.

Het congres, waar sprekers hun kennis van topniveau zullen delen, zal overigens een inspirerende werking moeten hebben voor professionals uit de bouw. De bijeenkomst is de officiële aftrap voor een stap naar duurzaamheid in de bouw. Voor de toekomstige bouwkundige ingenieurs van de TU Delft is duurzaam bouwen een stap die moet worden meegenomen in het ontwerpproces.

Duurzaam bouwen moet aan bepaalde eisen voldoen, willen de bouw en het gebouw zelf daadwerkelijk duurzaam zijn. Het gebouw moet gemakkelijk nieuwe wensen van de gebruikers kunnen inpassen, want in de loop der jaren veranderen deze vaak. Bij de bouw moet rekening worden gehouden met het materiaal dat gebruikt gaat worden. Dit moet een bepaalde levensduur aankunnen en daarnaast makkelijk te bewerken zijn, zodat er eventuele aanpassingen kunnen plaatsvinden.

Daarnaast is het belangrijk dat het gebouw, bij de verwerking ervan tot afval, goed hergebruikt kan worden. Verder zijn energiezuinige maatregelen belangrijk. Gebouwd kan er worden volgens het cradle to cradle-principe, een principe dat steeds meer mensen kennen.

Het cradle to cradle-principe stelt dat materialen na hun gebruik kunnen worden ingezet als een ander nieuw product. Restproducten moeten ook hergebruikt kunnen worden of milieuneutraal zijn. Dit sluit dus goed aan op het duurzaam bouwen. Tegenwoordig proberen sommige bedrijven zelfs zulke aanpassingen in een gebouw te maken dat het energie oplevert.
Een goed voorbeeld van een duurzaam gebouw dat ontworpen is, is het stadskantoor van Rotterdam. Het gebouw is zo ontworpen dat een deel van het oude gebouw blijft bestaan en wordt geïntegreerd in het nieuwe gebouw. Op dit moment wordt daarom een gedeelte gesloopt. Dit begint al duurzaam. De materialen worden meteen na de sloop gescheiden, zodat een groot deel, zoals plastic en hout, kan worden hergebruikt.

Het ontwerp zelf is voorzien van duurzame gedachten. Zo wordt er op het dak regenwater opgevangen, dat goed gebruikt kan worden in het gebouw. Daarnaast is het gebouw licht door de transparante constructie. Hierdoor kunnen werknemers met daglicht werken, wat als prettig wordt ervaren en ook veel energie bespaart. Daarnaast is het skelet van het gebouw, een staalconstructie, makkelijk demontabel en dus kan het gebouw gemakkelijk worden aangepast als dat in de loop der jaren wenselijk wordt gevonden. Kortom, een gebouw dat op duurzaamheid is geïnspireerd.
Voor de studenten die architect willen worden, is dan ook de boodschap rekening te houden met duurzame aspecten om een schonere toekomst te creëren. Bewust denken is bewust doen.

Er schijnen wetenschappers te zijn die beweren dat je een natuurlijk ritme hebt dat hoort bij een bepaald continent. Dus als je beter slaapt in, laten we zeggen, Amerika dan hier in Nederland, komt dat misschien wel doordat die tijden beter aansluiten bij jouw natuurlijke bioritme.
Dat van die continenten weet ik niet, maar ik heb onmiskenbaar een favoriet jaargetijde. In de zomer gaat alles lichter en vrolijker. En niet alleen bij mij. De hele wereld lijkt me vriendelijker en gezelliger te bejegenen. Bureaucratieën werken mee, postbodes fluiten, de telefoon zwijgt. Het leven gaat vanzelf.
Zo kan het thuis toch ook, bedacht ik me na zes weken zalige zomer. Dus nam ik me voor om ’s avonds geen televisie te kijken maar een Mooi Boek te lezen; om tijd te maken voor nog een spelletje kwartet met de kinderen en ja, laten we met zijn allen een boomhut maken.
Maar eenmaal thuis was er toch die televisie want ik wilde wel weten hoe Viktor en Rolf het deden bij ‘Zomergasten’, en er waren dringende e-mails en nee, ik had nu geen tijd voor een spelletje kwartet en die strandwandeling had ik ook al afgezegd.
Wat is dat toch, mailde ik een vriend van mij. Waarom gaat alles vanzelf in de zomer? Waarom kan er zoveel meer op een zomerdag dan op alle andere dagen? Hij stuurde me een liedje van Brian Hyland:
‘I don’t wanna say goodbye for the Summer
knowing the loneliness
so let us take a pledge to meet in September
and seal it with a kiss’