Bewegingsenergie houdt computer aan de gang

Computeren wordt een fysieke bezigheid als het aan vijf studenten industrieel ontwerpen (IO) ligt. Ze ontwierpen een computer die je met je been aandrijft.

Een laptop ontwerpen die werkt op hernieuwbare, ook wel groene, energie. Dat was de opdracht voor de deelnemers aan een wedstrijd van computerbedrijf Intel. Eind deze maand wordt de prijs uitgereikt aan een van de vijf deelnemende Europese universiteiten. Maar maandag krijgt het Delftse team de jury al op bezoek. Dan moet de laptop die het bedrijf beschikbaar stelde aan de studenten, een filmpje van een uur vertonen. De laptop start met een lege batterij en na het opstarten van de computer moet de stekker uit het stopcontact. Dan is het aan de benen van de gebruiker om de computer aan de praat te houden. De energie die ontstaat door flink te wiebelen met een been, wordt door het ontwerp van de studenten omgezet in elektriciteit voor de laptop.

De Delftse studenten hebben vanaf half september de tijd gehad om hun idee uit te werken en een werkend prototype te maken. “Dat was kort”, vertelt IO-student Bas van Deursen.

Het besluit om bewegingsenergie uit de benen te gebruiken had zijn team snel genomen. “Er is namelijk vrij veel vermogen nodig om de laptop te gebruiken. Nadat we de computer zuinig hadden afgesteld, verbruikt hij nog ongeveer twintig Watt.” Omdat bij het omzetten van de energie veel vermogen verloren gaat, is volgens Van Deursen ongeveer honderd Watt bewegingsenergie nodig. “Dat kun je vergelijken met 25 kilometer per uur fietsen over een vlakke weg.”

Maar dan wel met één been, want het apparaat dat onder het bureau wordt geplaatst, moet worden aangezwengeld met één been. Als dat maandag lukt, maakt zijn team een goede kans om te winnen, denkt Van Deursen. Maar dan moet het prototype, waar de laatste onderdelen nog voor ontbreken, wel werken. Als de studenten winnen, krijgt de TU 10 duizend euro en de studenten een laptop. Een normale, wel te verstaan.