Campus

Betuwelijn met onbemande voertuigen?

.lead Gebruik de Betuweroute voor een weg met onbemande robotvoertuigen, stelde prof.dr.ir. J.J.M. Evers vorige week in Delta. Een goed idee?Dr.i

r. A.A.J. Pols

Hoogleraar ontwerpen en planning

,,Op zich vind ik het een goed idee, maar je zou de robotvoertuigen ook ’s nachts op de A15 kunnen laten rijden. Er zijn dan wel goede maatregelen nodig bij de op- en afritten van de A15. Stoppen met de hele Betuwelijn zou nog het beste zijn, maar zo werkt de politiek niet. Het idee van Evers is aantrekkelijk omdat het vernieuwend is. Drastische vernieuwingen doorvoeren op het spoor zelf is heel moeilijk. De spoorwegbedrijven in Europa zijn een soort staatsbureaucratieën. De productiviteitsverbetering blijft er flink achter bij de rest van de economie. Als ze zouden moeten betalen voor de infrastructuur waren ze al lang failliet.”

Dr.ing. I.A. Hansen

Hoogleraar vervoers- en verkeersvoorzieningen

,,Het concept van Evers is geen vooruitgang. Treinen zijn milieuvriendelijker en zorgen voor minder overlast. Robotvoertuigen kunnen dan wel een lager energieverbruik hebben in vergelijking met sterk optrekkende vrachtwagens, maar het energieverbruik blijft groter dan dat van een trein. De weerstand van rubber op asfalt is namelijk veel groter dan van staal op staal. Verder ervaren mensen volgens mij minder hinder van een trein die een keer per kwartier langs dendert dan van stillere karretjes die elke minuut langsrijden. En al zijn de robotvoertuigen onbemand, er zijn extra mensen nodig om de vracht van de automatische voertuigen over te slaan op vrachtwagens. En bij de laatste terminal op de route is veel ruimte nodig om goederen op te slaan. Om het spoor aantrekkelijker te maken voor vervoerders, zouden vrachtwagens moeten meebetalen aan de infrastructuur- en milieukosten. Technisch zijn ook nog verbeteringen mogelijk. Het rangeren van goederenwagens kan sneller en goedkoper zonder personeel, door een aandrijving aan te brengen in het spoor zelf. Die aandrijving kan de goederenwagons naar de juiste plaats sturen. Op zo’n systeem heb ik een Europees octrooi aangevraagd.”

Dr.ir. R.E.C.M. van der Heijden

Hoogleraar transportbeleid en logistieke organisatie

,,De technologie is beschikbaar, al zullen er wel wat aanloopprobleempjes ontstaan. Het is de moeite waard om verder uit te zoeken. Voor de veiligheid zijn nog experimenten nodig, bijvoorbeeld naar de betrouwbaarheid bij slecht weer en ijzel. Verder moet je iets verzinnen waardoor mensen niet makkelijk zo’n baan opgaan, bijvoorbeeld door er sloten naast te leggen. En je moet uiteraard veiligheidsclausules inbouwen. Als je de robotvoertuigenin een soort bak laat rijden, dan lopen ze er niet snel uit. Het vervoeren van chemische stoffen is zelfs veiliger, omdat losse karretjes die minder geconcentreerd vervoeren.”

Drs. E. de Boer

Docent bij de sectie infrastructuurplanning

,,Het idee roept veel vragen op. Ik denk dat je meer moeilijkheden tegenkomt dan je in eerste instantie verwacht. Is er werkelijk een markt voor dit systeem? Is het baanlichaam van het Betuwetracé niet aan de smalle kant? Zijn er niet al te veel verwachtingen gewekt bij mensen die langs een ander spoor wonen waar nu goederentreinen langsrijden? Ik woon zelf toevallig in Zwijndrecht, waar het spoor moet worden ontlast door de Betuwelijn. Het tracé voor robotvoertuigen zal wel eindigen bij de grens en dan? Daar alsnog overslaan op vrachtwagens is een beetje zonde.”

.lead Gebruik de Betuweroute voor een weg met onbemande robotvoertuigen, stelde prof.dr.ir. J.J.M. Evers vorige week in Delta. Een goed idee?

Dr.ir. A.A.J. Pols

Hoogleraar ontwerpen en planning

,,Op zich vind ik het een goed idee, maar je zou de robotvoertuigen ook ’s nachts op de A15 kunnen laten rijden. Er zijn dan wel goede maatregelen nodig bij de op- en afritten van de A15. Stoppen met de hele Betuwelijn zou nog het beste zijn, maar zo werkt de politiek niet. Het idee van Evers is aantrekkelijk omdat het vernieuwend is. Drastische vernieuwingen doorvoeren op het spoor zelf is heel moeilijk. De spoorwegbedrijven in Europa zijn een soort staatsbureaucratieën. De productiviteitsverbetering blijft er flink achter bij de rest van de economie. Als ze zouden moeten betalen voor de infrastructuur waren ze al lang failliet.”

Dr.ing. I.A. Hansen

Hoogleraar vervoers- en verkeersvoorzieningen

,,Het concept van Evers is geen vooruitgang. Treinen zijn milieuvriendelijker en zorgen voor minder overlast. Robotvoertuigen kunnen dan wel een lager energieverbruik hebben in vergelijking met sterk optrekkende vrachtwagens, maar het energieverbruik blijft groter dan dat van een trein. De weerstand van rubber op asfalt is namelijk veel groter dan van staal op staal. Verder ervaren mensen volgens mij minder hinder van een trein die een keer per kwartier langs dendert dan van stillere karretjes die elke minuut langsrijden. En al zijn de robotvoertuigen onbemand, er zijn extra mensen nodig om de vracht van de automatische voertuigen over te slaan op vrachtwagens. En bij de laatste terminal op de route is veel ruimte nodig om goederen op te slaan. Om het spoor aantrekkelijker te maken voor vervoerders, zouden vrachtwagens moeten meebetalen aan de infrastructuur- en milieukosten. Technisch zijn ook nog verbeteringen mogelijk. Het rangeren van goederenwagens kan sneller en goedkoper zonder personeel, door een aandrijving aan te brengen in het spoor zelf. Die aandrijving kan de goederenwagons naar de juiste plaats sturen. Op zo’n systeem heb ik een Europees octrooi aangevraagd.”

Dr.ir. R.E.C.M. van der Heijden

Hoogleraar transportbeleid en logistieke organisatie

,,De technologie is beschikbaar, al zullen er wel wat aanloopprobleempjes ontstaan. Het is de moeite waard om verder uit te zoeken. Voor de veiligheid zijn nog experimenten nodig, bijvoorbeeld naar de betrouwbaarheid bij slecht weer en ijzel. Verder moet je iets verzinnen waardoor mensen niet makkelijk zo’n baan opgaan, bijvoorbeeld door er sloten naast te leggen. En je moet uiteraard veiligheidsclausules inbouwen. Als je de robotvoertuigenin een soort bak laat rijden, dan lopen ze er niet snel uit. Het vervoeren van chemische stoffen is zelfs veiliger, omdat losse karretjes die minder geconcentreerd vervoeren.”

Drs. E. de Boer

Docent bij de sectie infrastructuurplanning

,,Het idee roept veel vragen op. Ik denk dat je meer moeilijkheden tegenkomt dan je in eerste instantie verwacht. Is er werkelijk een markt voor dit systeem? Is het baanlichaam van het Betuwetracé niet aan de smalle kant? Zijn er niet al te veel verwachtingen gewekt bij mensen die langs een ander spoor wonen waar nu goederentreinen langsrijden? Ik woon zelf toevallig in Zwijndrecht, waar het spoor moet worden ontlast door de Betuwelijn. Het tracé voor robotvoertuigen zal wel eindigen bij de grens en dan? Daar alsnog overslaan op vrachtwagens is een beetje zonde.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.