Best zwaar nog

Eerstejaars studenten civiele techniek konden tijdens een college ervaren wat voor krachten er in een brugconstructie optreden. Dat viel nog niks mee.

De menselijke brug was een primeur van het vak ‘inleiding civiele techniek’, vertelt docent en drinkwaterexpert dr.ir. Anke Grefte. Bij het opfrissen van het eerstejaarsonderwijs is de menselijke brug gekozen als ‘activerend element’ tijdens het oriënterend college over bruggen.

De studente in het midden zit op de brug die door vier medestudenten gevormd wordt. Verder heb je vier houten plankjes nodig en een stuk touw.

“In een brugconstructie treden druk- en trekkrachten op, en het is vaak niet duidelijk hoe die door de constructie lopen”, vertelt Grefte. Die krachten worden voelbaar door de demonstratie. De trekkrachten lopen door de armen van de zittende studenten terwijl de houten planken de duwkrachten opvangen. De twee buitenste studenten houden als contragewicht het touw onder spanning.

Grefte had graag wat meer studenten naar voren gehaald voor de demonstratie, maar er meldde zich niemand meer. Misschien waren ze te verlegen, denkt ze.

Spijtoptanten krijgen mogelijk nog een kans tijdens een latere workshop. Dan zijn er minder toeschouwers en al helemaal geen pers.