‘Best vermoeiend zo’n dag’

Het lot bracht maandag vijf eerstejaars studenten bouwkunde en twee mentoren bij elkaar. Ze weten nog niet of ze lid worden van een studentenvereniging. ,,Ik zoek een vereniging waar veel kan, maar niets moet.”

“Sla erop!” “Harder!” Een handjevol Virgilianen met gele T-shirts moedigen eerstejaars bouwkunde Jelmer en mentor Adriaan aan, die tegen elkaar boksen. Tenminste… wat daarvoor doorgaat. Met een joystick in de hand en een virtual reality-helm voor hun ogen maaien de twee in het luchtledige. Op twee kleine monitoren aan weerszijden van de ‘ring’ op de binnenplaats van Virgiel ziet het publiek wat zij door hun helm zien.

Het lot bracht maandagochtend vijf eerstejaars bouwkundestudenten en twee mentoren bij elkaar in Owee-groep BK 27. Stilletjes en onwennig zitten ze aan een tafeltje in de aula. De twee mentoren, Jaap (19) en co-mentor Adriaan (21), beide lid van Virgiel, praten met elkaar. Even verderop schreeuwen andere eerstejaars elkaar traditiegetrouw toe met overbekende kreten als: ‘ik hoor niets’ en ‘zij drinken Punica’, onder begeleiding van luid tromgeroffel van IO’ers in spe.

De groep luistert waarderend naar de kreten. De nieuwkomers kennen de liedjes niet, omdat ze niet hebben meegedaan aan het faculteitsweekend. ,,Ik moest helaas werken”, zegt Jelmer. Hij vindt dat de sfeer er al goed in zit. ,,De week begint goed”, zegt hij verwachtingsvol. De 21-jarige Middelburger heeft HTS Bouwkunde afgerond en begint in september in het tweede jaar bouwkunde. ,,Al toen ik klein was wist ik dat ik architect wilde worden.” Hij heeft bewust voor Delft gekozen. ,,De opleiding in Eindhoven leek technischer en ik ken al een paar mensen hier.”

Flatje

Delft leek gezelliger dan Eindhoven, vindt Anita (18) uit Wilnis. “Een paar mensen uit mijn klas gaan hier ook studeren. Ze heeft al een flatje gevonden in Delft, dat ze deelt met twee jongens. Ook Jelmer woont sinds juni in Delft, in de Korvezeestraat.

Bas (19) is als enige van groep BK 27 in bezit van een auto, waarmee hij vanochtend uit zijn woonplaats ’s Gravenmoer (bij Kaatsheuvel) naar Delft is gekomen. Hoewel Eindhoven voor hem veel dichterbij is, koos hij voor Delft. ,,Ik wil hier ook gaan wonen, maar ben nog op zoek naar een kamer.”

Riminou (18) kijkt een beetje onwennig om zich heen. De Amstelvener denkt niet dat hij het eerste jaar in Delft gaat wonen. ,,Je bent er zo met de trein.”

Ook Erik (19), een Fransman uit Metz die al vijftien jaar in Den Haag woont, blijft voorlopig in de residentie wonen. Hij zal vandaag eerder vertrekken omdat hij dinsdag een tentamen wiskunde moet doen. ,,Ik heb wiskunde gedaan”, zegt hij met een uiterst charmant accent. ,,Maar op de Amerikaanse school hebben ze een iets ander niveau.” Hij weet niet zeker of hij kan beginnen aan de studie als hij de toets niet haalt. Nummer zes van de lijst komt niet opdagen. Ziek, naar later blijkt.

Oppervlakkig

Tijdens de lunch op de Beestenmarkt – krentenbollen, melk, bier en een appel – komt naar voren dat niet iedereen weet of ze lid willen worden van een studentenvereniging. ,,Het moet wel gezellig zijn”, vindt Anita. ,,Niet dat je het er heel druk mee hebt.” Erik wil zich ondanks dat hij in Den Haag woont, in het Delftse studentenleven storten. ,,Ik wil iets nieuws”, zegt de Fransman. ,,Ik zoek een vereniging waar veel kan, maar niets moet, dus zonder obligatie.”

Na de lunch vertrekt de groep naar de informatiemarkt op de Markt, waar Delftse verenigingen laten zien hoe leuk ze zijn. In de drukte raken de groepsleden elkaar snel kwijt en de groep valt uit elkaar. Om half zes treffen de Owee’ers elkaar op het afgesproken punt: de toeristische wegwijzer op de Markt. Jelmer en Bas zijn samen op stap geweest. De infomarkt hadden ze snel gezien, ‘een beetje oppervlakkig’ en ze hebben door Delft gestruind. Anita heeft haar oud-klasgenoten opgezocht en is bij het corps en Virgiel geweest. ,,Het corps is dichter bij mijn huis, maar ik weet nog steeds niet waar ik lid zal worden”, meldt ze.

Uitgedund

De dag erna is het groepje uitgedund tot drie personen. Erik maakt vandaag zijn tentamen en Amstelvener Riminou laat verstek gaan bij het ontbijt. ,,Hij komt wel, maar later”, vertrouwt mentor Jaap. ,,Ik heb hem nog aangeboden om te blijven overnachten, maar hij had er niet op gerekend dat hij kon blijven slapen dus hij is terug gegaan naar huis.”

Echt laat heeft niemand het gisteravond gemaakt. Bas heeft bij Jelmer in de Korvezeestraat overnacht – ze waren om één uur thuis. Ook Anita heeft het niet laat gemaakt. ,,Je wordt best moe na zo’n dag”, zegt ze. De mentoren hebben het het langst uitgehouden: tot een uur of half drie. ,,We zijn eigenlijk alleen bij onze eigen vereniging geweest”, verklappen ze. ,,Onze hele jaarclub was er, heel gezellig.”

Toch lijken ze niet uitgeslapen tijdens het ontbijt op de speciaal voor de Owee gebouwde brug voor Virgiel. Op het programma staan bezoeken aan de diverse verenigingen. Daarvoor is het nu nog te vroeg. Duf en schijnbaar ongeïnteresseerd staren de groepsleden voor zich uit. ,,Zullen we dan maar even binnen gaan kijken?”, stelt Jaap uiteindelijk voor. De groep sjokt achter hem aan. Begin van een nieuwe dag.

Eindredacteur Katja Wijnands

k.wijnands@tudelft.nl