Beraad: samenwerken met fossiel?

Naar aanleiding van interne en landelijke discussies over de samenwerking met de fossiele industrie organiseert de TU Delft op 5 april een beraad. Medewerkers en studenten van de TU zijn welkom. Het panel zal ingaan op acht stellingen, zegt dr. Riccardo Riva, universitair hoofddocent zeespiegelverandering en een van de organisatoren. “Het gaat om stellingen als ‘samenwerking met de fossiele industrie is greenwashing‘ en ‘de energietransitie is onmogelijk zonder de fossiele industrie’.”

Wetenschapsjournalist Geert Maarse treedt op als moderator. Riva en medeorganisator en klimaatmodelleur dr. Miren Vizcaino hopen het beraad zo interactief mogelijk te maken. Aanwezigen kunnen hun mening delen via een microfoon of een online poll. “Sommige mensen klagen over een gebrek aan transparantie over beslissingen die het universiteitsbestuur neemt”, zegt Riva. “Nu is er een kans om je redenen voor het wel of niet samenwerken met de fossiele industrie te delen.”

Het beraad vindt plaats op 5 april in het Co-Creation Centre in The Green Village, tussen 14.30 en 16.30 uur. Inschrijven kan hier. Er is plek voor maximaal tweehonderd mensen. De eerder aangeboden mogelijkheid om via een livestream mee te kijken, is geschrapt. Die stream zou mogelijk de panelleden kunnen beïnvloeden, laat Riva weten. (RvdW)

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl