Bekende Nederlanders promoten TU

De televisieserie ‘Delft Blauw’ krijgt een vervolg. Bekende Nederlanders maken opwachting in de promotieserie voor de TU Delft.

Het college van bestuur heeft deze week toestemming gegeven voor een sterk gewijzigde format van de promotieserie voor de TU Delft. Om de doelgroep van 13 tot en met 19 jaar meer aan te spreken, leggen bekende Nederlanders (BN’ers) een technisch probleem voor aan TU-studenten die in de serie spelen. “Dat was een voorwaarde van het college om er geld in te stoppen”, zegt Marco Waas, decaan van de faculteit 3mE en bedenker van de serie.

De BN’ers komen uit de sport, politiek, zakenwereld en de media. Fatima Moreiro de Melo van het Nederlandse vrouwenhockeyteam vraagt TU-studenten bijvoorbeeld hoe de TU haar kan helpen sport veiliger te maken. “Ook laat een bekende chirurg zien hoe de operatiekamer van de toekomst eruit zal zien”, zegt Waas. En met president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam gaan de studenten vervuiling te lijf.

“Delft Blauw I was van alles een beetje, en te veel in een keer”, zegt Waas. De onderwerpen moeten volgens hem meer aansluiten bij wat er op de TU speelt, zoals duurzaamheid, het lustrum, innovaties in de sport en simulatiegames. ‘Delft Blauw II’ moet vooral gaan over techniek en studeren in Delft, en minder over het studentenleven. “We moeten uitgaan van onze eigen kracht: techniek. Achteraf waren we niet tevreden met de aflevering over de halfpipe en kneedbare mobieltjes. Daar is de TU helemaal niet mee bezig.”

De dertien afleveringen kosten in totaal 600 duizend euro, waaraan de TU en diverse sponsoren meebetalen. ‘Delft Blauw’ moest vorig jaar 325 duizend kijkers trekken, maar haalde er uiteindelijk ‘slechts’ 275 duizend. Dat aantal moet volgens Waas nu wel worden bereikt. “Anders ben ik erg teleurgesteld. Er is subsidiegeld om een derde serie te maken, maar dan moet het dit keer wel een succes worden.”

Dit jaar worden de bewoners van een ander studentenhuis gevolgd. “Het studentenhuis Markt 9 heeft het goed gedaan, maar de meeste bewoners wilden er minder tijd in stoppen”, zegt Waas.

Vanaf half maart zijn de bewoners van het studentenhuis Paardenmarkt 46 in beeld. Elke aflevering gaan twee of drie studenten met een technisch probleem aan de slag. (MZ)

‘Delft Blauw II’, dertien afleveringen van ieder 25 minuten, vanaf maart 2007 bij RTL5.