‘Behoefte aan gezelligheid’

En in de standpunten kan ik me ook vinden.”

Bas Deelder, derdejaars Technische Natuurkunde, is lijsttrekker voor studentenpartij Aag. Zijn drijfveer: ,,Het is een nuttige bestuurlijke ervaring en ik ga er echt voor werken. Nee, ik doe het niet voor mijn cv. Maar je hebt verder niet veel van dit soort dingen.”

Het verschil tussen Aag en Oras is volgens Deelder terug te vinden in de invalshoeken: ,,Aag gaat uit van een breed opgeleide student, die veel dingen naast zijn opleiding wil doen. Oras is meer bezig problemen van het moment op te lossen. Wij denken na over volgende generaties studenten. Zo zijn wij echt tegen het bindend studieadvies – een goede reden om op ons te stemmen.”

Wat wil de Aag-lijsttrekker komend jaar in ieder geval bereiken? ,,Dat ook studieverenigingen garantiemaanden krijgen voor activiteiten. Vorig jaar zat ik in de jaarboekcommissie van Natuurkunde, daarom houden die dingen mij bezig.”

Een andere strijdpunt is de komst van een gezellig terras in de TU-wijk. ,,Er is gewoon behoefte aan, we willen meer voorzieningen in deze wijk.” Is dat die ’toekomstvisie van breed opgeleide studenten’? ,,Zo’n terras is gewoon iets wat we komend jaar denken te kunnen bereiken. Maar we hebben natuurlijk ook ideeën over het onderwijs”, betoogt Deelder. Wat is er over van het ‘linkse’ in Aag? ,,Als je kijkt naar de milieu-onderwerpen, dan is Aag een stuk linkser dan Oras. In onze achterban zie je dat terug.”

,,Ik heb nooit gezegd: ik stap nu de studentenpolitiek in. Dat is heel geleidelijk gegaan. Ik voel me bij Aag het meeste thuis, dit zijn mensen die ik mag. En in de standpunten kan ik me ook vinden.”