Studentenleven
OWee 2024

Beginnende bouwko’s bouwen bakstenen boogbruggen

Driehonderd nieuwe bouwkundestudenten namen vrijdag deel aan de jaarlijkse Battle of Bricks. In groepen bouwden ze met losse bakstenen een brug. De langste won, maar werd het ook een record?

Team F nam net iets teveel risico. (Alle foto's: Thijs van Reeuwijk)

Een krioelende massa in gele en blauwe T-shirts verzamelt zich aan het eind van de middag op de parkeerplaats bij de faculteit Bouwkunde. Het is vrijdag 16 augustus en het eerstejaars introductieweekend begint. Deze SteeOwee van de studieverenigingen gaat zoals altijd aan de introductieweek OWee vooraf. De eerstejaars bouwkunde halen honderd bakstenen op, waarna ze een half uur hebben om er een brug van te bouwen.

Hoe te beginnen?

Sommige groepjes staan wat hulpeloos naar hun stapel stenen te staren. Hoe te beginnen? Bij andere groepen nemen studenten het initiatief, waarop de anderen meehelpen. Er ontstaan drie verschillende aanpakken.

Groep F, bijvoorbeeld, bouwt een boog die door vele handen ondersteund wordt. Na het sluiten van de boog moet de constructie sterk genoeg zijn om overeind te blijven. Maar als de aankomende studenten hun handen wegtrekken, blijkt de boog scheef te staan en stort het bouwwerk ineen.

Risico op instorten

Andere groepen beginnen met twee stapels stenen aan weerszijden en proberen het gat ertussen met voorzichtig geplaatste stenen te overbruggen. Naarmate het gat kleiner wordt neemt de spanning bij de studenten toe. Elke steen erbij maakt het risico op instorten groter. Maar bij sommige groepjes lukt het.

Weer andere kiezen voor een veiliger aanpak en plaatsen een pilaar in het midden. Dat levert soms mooie bouwwerken op, maar de wedstrijd draait om de vrije overspanning. En die is met een middenpilaar niet groot.

Na een half uur bouwen, meet de jury van ieder bouwsel de overbrugde afstand. Het record dateert uit 2019 toen een groep 165 centimeter haalde. Dit jaar komt groep Z die verste, met 126 centimeter. Ook kent de jury een pechprijs toe en een prijs voor de mooiste constructie.

PlayPause

Bouwkundelied

De Battle of Bricks wordt afgesloten met het instuderen van het Bouwkundelied. De aankomende bouwkundestudenten moeten dat aan het eind van het weekend kennen om andere studies te dissen, zoals industrieel ontwerpen (‘knippen, plakken, lijmen’) en luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (‘stort toch neer’). Want bouwkunde is top, daar is iedereen het hier wel over eens.

• Studievereniging Stylos organiseert het baksteenfeest voor de veertiende keer samen met vereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek KNB, de koepelorganisatie voor de baksteenindustrie.
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl