‘Badge’ voor vrijwilligerswerk

Studenten kunnen straks certificaten krijgen als ze naast hun opleiding vrijwilligerswerk hebben gedaan, bijvoorbeeld bij een studentenvereniging. Dat heeft minister Van Engelshoven aan de Tweede Kamer bevestigd.

Het ministerie praat met studenten, onderwijsinstellingen en ict-organisatie SURF over de mogelijkheden. Misschien kunnen hogescholen en universiteiten wat vaker met digitale Edubadges gaan werken, is een idee.

Studenten kunnen hun nevenwerkzaamheden natuurlijk op hun cv zetten, maar zeker op een internationale arbeidsmarkt is het maar de vraag of die werkzaamheden indruk maken. “Werkgevers zegt het soms niet zoveel”, meent de koepel van studentenverenigingen LKvV, waar het plan vandaan komt. Erkende badges kunnen dan helpen.

Het ministerie wil het plan in de zomer af hebben, schrijft minister Van Engelshoven aan de Tweede Kamer. Sommige universiteiten, zoals Maastricht, zijn al met de ontwikkeling begonnen. Daar mogen studenten hooguit vijf badges halen, om te voorkomen dat studenten badges gaan verzamelen. (HOP, BB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl