Toestroom buitenlandse studenten

35 bacheloropleidingen krijgen Nederlandstalige variant, maar niet in Delft

Grote bacheloropleidingen krijgen een Nederlandstalig traject, hebben de universiteiten beloofd. Dat blijken er 35 te zijn. Nog eens vier opleidingen worden helemaal Nederlandstalig.

Hoorcollege bij de faculteit Industrieel Ontwerpen. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Vooral veel economische en technische bacheloropleidingen gaan een Nederlandstalige variant invoeren, staat in een uitwerking van de plannen die universiteitenvereniging UNL op haar website heeft gezet.

Maar dat geldt niet voor de TU Delft. De TU kent vier Engelstalige bacheloropleidingen: aerospace engineering, applied earth sciences, computer science and engineering en nanobiology. In februari bracht Delta de plannen daarvoor in kaart en kwam tot de conclusie dat ‘aerospace engineering (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, LR) de enige opleiding is waar nu echt iets staat te veranderen.’ Maar een recente navraag bij Joris Melkert, de onderwijsdirecteur van LR leert dat er ‘vooralsnog geen plannen zijn om een Nederlandse bacheloropleiding aan te bieden. “We houden de ontwikkelingen in de politiek op dit vlak natuurlijk goed in te gaten”, voegt hij eraan toe. Kort gezegd: er komen in Delft dit jaar geen Nederlandstalige bachelors bij.

Vooruitlopen

Op het gebied van internationalisering en de toestroom van buitenlandse studenten willen de universiteiten de ‘regie’ in eigen hand houden. Ze lopen hiermee vooruit op een wetsvoorstel van minister Dijkgraaf, dat binnenkort naar de Tweede Kamer gaat.

Plannen per universiteit liggen er nog niet, ook al heeft de Tweede Kamer daar om gevraagd. De universiteitenvereniging houdt bovendien een slag om de arm: de medezeggenschap moet nog akkoord gaan.

Maar als het goed is, gaan twaalf volledig Engelstalige economische bacheloropleidingen weer in het Nederlands plaatsvinden, naast de Engelstalige variant. Slechts zeven blijven helemaal Engelstalig.

Bij de techniekopleidingen zijn dertien plannen voor een Nederlandstalig traject. Er blijven in die sector zestien volledig Engelstalige bachelors over.

Voordeel

Een belangrijk voordeel voor opleidingen met twee onderwijstalen: straks kunnen ze de toestroom van buitenlandse studenten in het Engelstalige traject beperken, terwijl de Nederlandstalige variant gewoon toegankelijk blijft.

De universiteiten willen bij 27 opleidingen inderdaad zo’n ‘numerus fixus’ op het Engelstalige traject invoeren, waarvan 14 bij opleidingen in de sector gedrag & maatschappij en 6 bij economische opleidingen.

HOP, Bas Belleman

Onderwijstaal bacheloropleidingen wo
Alles bij elkaar verzorgen de universiteiten 419 bacheloropleidingen. Bij net iets meer dan de helft is het Nederlands de onderwijstaal. Er blijven straks 88 volledig Engelstalige bacheloropleidingen over, tegen 127 in dit studiejaar. Dat is een afname van 30 naar 21 procent. (Beeld: HOP, bron: UNL)
HOP Hoger Onderwijs Persbureau