Programmeerwedstrijd

Aula was dagenlang een programmeertempel

In het weekend van 25 en 26 november vond in de aula de grootste programmeerwedstrijd in Noordwest-Europa plaats, georganiseerd door studievereniging Christiaan Huygens.

Alles ging in de overtreffende trap: 450 geselecteerde studenten uit dertien Europese landen tussen Benelux, Finland en IJsland werkten verspreid door alle ruimten rond het auditorium. Tijdens de finale op zondag werkten de studenten in teams van drie vijf uur lang hypergeconcentreerd aan de twaalf opdrachten die de jury had samengesteld. In het auditorium zagen de coaches via de livestream hoe hun teams worstelden. Voor iedere vervulde opdracht verscheen een gekleurde ballon aan de werktafel. Geen enkel studententeam haalde alle ballonnen. De jury had de lat dus niet te laag gelegd.

Top drie
Winnaars van deze Noordwest-Europese regionale competitie (NWERC-2023) waren de studententeams (1) NewJeans van Oxford University, (2) <(0v0)> van Saarland University en (3) Kindergarten Timelimit van de Karlsruhe Institute of Technology. Het Delftse team Segfault go BRRRR (wat is dat toch met die namen?) eindigde als zevende.

De drie winnaars gaan door naar het wereldkampioenschap International Collegiate Programming Contest (ICPC) 2024 in Astana in Kazakhstan, vertellen Els Brouwer en Raoul Bruens van de organiserende CHipCie van de studievereniging. De dertien beste ploegen, waaronder een Delfts team, gaan door naar het Europese kampioenschap van het ICPC en maken daar alsnog kans op een ticket voor het wereldkampioenschap.

Pakjesprobleem
Als voorbeeld van een opgave noemt Raoul het pakjesprobleem. Gegeven is een set van verschillende pakketjes. Wat is de beste manier om die in een bus te plaatsen? Maak een algoritme dat die indeling zo efficiënt mogelijk maakt. Oplossingen voor dit optimalisatieprobleem werden beproefd met testcases met verschillende pakjes en bussen. Slaagt het algoritme er steeds in de meest efficiënte indeling te vinden?

Soms heeft een opdracht meer met wiskunde te maken, vertelt Els. Een voorbeeld is een getallenreeks, zeg 1,2,3,4. De opdracht luidt: maak daarmee een zo groot mogelijk getal door vermenigvuldigen en optellen. “Veel mensen denken dat 1 x 2 x 3 x 4 de grootste uitkomst geeft, maar zo is het niet.” (Oplossing via CHipCie).

Meer meisjes
Alle deelnemers van de NWERC zijn winnaars van diverse voorrondes. Hier zitten echt de slimste studenten uit Noordwest-Europa bij elkaar. Maar hoe begin je ermee?

Els noemt de Freshmen Programming Contest waar alle eerstejaars aan mee kunnen doen. Ouderejaars kunnen ook meedoen, maar dan buiten mededinging als ‘spectator’. Els hoopt dat het open evenement meer meisjes bij de competitie betrekt.

Gemiddeld maken vrouwen namelijk maar 5 tot 10 procent van de deelnemers uit, en dat is een tamelijk vast getal. Een opsteker dit jaar was het eerste volledige vrouwenteam op de NWERC. Een andere instapmogelijkheid is de Delft Algorithm Programming Contest (DAPC) die ieder jaar in september gehouden wordt, voorafgegaan door een beginnerstraining.

Northwestern Europe Regional Competition in Delft
Alles over de Northwestern Europe Regional Competition in Delft staat op de website nwerc.eu.
Competities en cursussen worden georganiseerd door de CHipCie, een van de vele commissies van studievereniging W.I.S.V. Christiaan Huygens (faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl