Campus

Architectuurinstituut in teken van filmfestival

Het Rotterdamse filmfestival werkt sinds enkele jaren samen met andere culturele instellingen in de stad. Zo zijn dit jaar Museum Boijmans Van Beuningen en de Kunsthal in het programma opgenomen, net als het Nederlands Architectuur Instituut (NAi).

/strong>

Het centrale thema van het filmfestival is dit jaar de Japanse cinema. Ook het NAi stelt Japan centraal. In de entreehal is tot en met 5 maart de tentoonstelling ‘Stad voor de film % Van stad tot dorp’ te zien. De tentoonstelling, die een overzicht toont van het werk van de filmsetontwerper Yohei Taneda, vormt de opening van het Japan-jaar van het NAi. Afgelopen vrijdag vond de opening plaats.

Bezoekers krijgen tekeningen en schetsen te zien van door Taneda ontworpen filmsets. Er is een onderscheid gemaakt tussen de sets met een stedelijk karakter en die met een landelijk karakter.

Een leuke tentoonstelling, maar het is jammer dat de beschrijvende teksten weinig te maken lijken te hebben met de getoonde objecten. Volgens de teksten schept Taneda ‘bijna surrealistische beelden’. Ook zou hij ‘iconen van Zuidoost-Azië’ gebruiken om ‘omgevingen te creëren die zowel historisch als contemporain zijn’. Erg filosofisch, en voldoet niet iedere omgeving per definitie aan die omschrijving?

Taneda is er zeer waarschijnlijk goed in om, in samenspraak met een regisseur, een goede setting voor een film te creëren. Goed vakmanschap dus. Maar of dat iets met een ‘nieuw architectuurconcept’ van doen heeft is zeer de vraag. Taneda kijkt gewoon goed naar de bebouwde omgeving en weet daar goede variaties op te maken. Dat is het ervaren van architectuur, niet het creëren ervan. André Rieu is ook geen componist.

Het Rotterdamse filmfestival werkt sinds enkele jaren samen met andere culturele instellingen in de stad. Zo zijn dit jaar Museum Boijmans Van Beuningen en de Kunsthal in het programma opgenomen, net als het Nederlands Architectuur Instituut (NAi).

Het centrale thema van het filmfestival is dit jaar de Japanse cinema. Ook het NAi stelt Japan centraal. In de entreehal is tot en met 5 maart de tentoonstelling ‘Stad voor de film % Van stad tot dorp’ te zien. De tentoonstelling, die een overzicht toont van het werk van de filmsetontwerper Yohei Taneda, vormt de opening van het Japan-jaar van het NAi. Afgelopen vrijdag vond de opening plaats.

Bezoekers krijgen tekeningen en schetsen te zien van door Taneda ontworpen filmsets. Er is een onderscheid gemaakt tussen de sets met een stedelijk karakter en die met een landelijk karakter.

Een leuke tentoonstelling, maar het is jammer dat de beschrijvende teksten weinig te maken lijken te hebben met de getoonde objecten. Volgens de teksten schept Taneda ‘bijna surrealistische beelden’. Ook zou hij ‘iconen van Zuidoost-Azië’ gebruiken om ‘omgevingen te creëren die zowel historisch als contemporain zijn’. Erg filosofisch, en voldoet niet iedere omgeving per definitie aan die omschrijving?

Taneda is er zeer waarschijnlijk goed in om, in samenspraak met een regisseur, een goede setting voor een film te creëren. Goed vakmanschap dus. Maar of dat iets met een ‘nieuw architectuurconcept’ van doen heeft is zeer de vraag. Taneda kijkt gewoon goed naar de bebouwde omgeving en weet daar goede variaties op te maken. Dat is het ervaren van architectuur, niet het creëren ervan. André Rieu is ook geen componist.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.