Architecten in de dop

Kinderen tussen de zeven en veertien jaar kropen afgelopen vrijdagnacht in de huid van architecten, productontwerpers, kunstenaars en muzikanten tijdens de ‘Nacht van de Kunstfabriek’ in Bacinol II.

Zij konden met hun ideeën binnenlopen bij de daar gevestigde kunstenaars en samen iets nieuws scheppen.

De eerste redactievergadering moet nog plaatsvinden, maar er zijn al grootse plannen voor sTUDelta. Studente luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Olga Motsyk (26) wil bijvoorbeeld meer relevante informatie voor internationale studenten in de speciale studenteneditie.

“Als internationale student is het lastig integreren in Delft. Nederlandse studenten doen vaak samen leuke dingen. Voor hen is het logisch hoe het studentenleven in elkaar steekt, voor ons niet. Vooral niet omdat de meeste informatie over het studentenleven in het Nederlands is. Je hoort alleen van feestjes als iemand het toevallig tegen je zegt”, zegt de Oekraïense studente, die coördinator is van de Engelstalige artikelen van sTUDelta.

“Dat moet veranderen, anders mengen ze nooit met Nederlandse studenten. Daar kunnen we met deze sTUDelta een begin mee maken.” Daarom worden de meeste artikelen in sTUDelta in het Engels geschreven.

Mariska van der Boon (22), vijfdejaars civiele techniek en coördinator van de Nederlandstalige artikelen, denkt aan een artikel over Koninginnedag. Zodat ook buitenlanders begrijpen waarom de ene helft van Nederland de zolders uitmest en oude spullen verkoopt aan de andere helft.

Motsyk wil een verhaal over de dream teams, studentenprojecten op de TU. “Daarbij werken internationale studenten en Nederlandse studenten wel samen. Veel internationale studenten denken dat meewerken aan Dreamteams veel tijd in beslag neemt terwijl het niets aan je studie toevoegt. Maar het is juist goed om als student te leren samenwerken.”

Ook wil Motsyk een artikel wijden aan de moeilijkheden die buitenlandse studenten ondervinden bij het zoeken naar een bijbaan. “Iedere internationale student moppert over het feit dat hij maar tien uur per week mag werken. Terwijl veel baantjes op de universiteit twaalf uur in beslag nemen. Dat is al vier jaar zo, maar er verandert nooit iets. Ik wil weten waarom niet.”

Dat Delta door een redactie van professionele journalisten wordt gemaakt, verbaast de studentes. “Ik dacht altijd dat Delta voor en door studenten gemaakt werd”, zegt Van der Boon. “Studenten weten toch het beste wat er op de campus leeft?” Motsyk knikt geestdriftig. “Ik heb me meteen aangemeld bij de redactie van Delta na het lezen van sTUDelta, vorig jaar. Ik wilde dolgraag artikelen schrijven voor studenten op de Engelstalige pagina’s van Delta.”
De mogelijkheid om mee te doen aan de nieuwe editie van sTUDelta grepen de twee dan ook met beide handen aan. Of hun ideeën het blad halen, weten ze niet. “Het moeten vooral kwalitatief goede stukken worden”, zegt Van der Boon. Moeilijke beslissingen gaan de twee coördinatoren niet uit de weg. “Maar die beslissingen maken we niet alleen. We willen dat internationale en Nederlandse studenten de krant interessant vinden. En om dat te bereiken willen we veel overleggen met de andere redactieleden,” zegt Motsyk als volleerd polderaar. “Is dat typisch Nederlands, veel overleggen?”

Doorgewinterde journalisten zijn Van der Boon en Motsyk niet, nieuwsgierig zijn ze wel. Van der Boon wil bijvoorbeeld graag weten wat de concrete gevolgen van de komende overheidsbezuinigingen voor studenten zijn. Ze wil mee op excursie naar Frankrijk om het graf van Leonardo da Vinci te bezoeken. “Ik kan het niet alleen beschrijven, maar ook participeren. Ik ben per slot van rekening een TU-student, waardoor ik ook mee kan doen aan alle technische aspecten van de masterclass.”

sTUDelta verschijnt 27 mei.