Apps – Scoren voor punten

Een beetje TU-student wil scoren. Je studieprestaties zijn meetbaar, maar hoera: je seksprestaties nu ook! En… je kunt er nog een strip van maken ook.

Hadden ze dit nu maar bedacht toen je zeventien was. Toen je dacht dat elke vent een machine was en elke vrouw een ervaren criticaster. Natuurlijk weet je nu best dat zelfs Don Juan zijn mindere dagen had, en dat je heus zo gek niet presteert tussen de lakens. Maar geef toe: voor een echte Delftenaar is het een rustgevende gedachte dat je je bedprestatie nu kunt meten. Installeer Sex Track (met het bijbehorende seksclubachtergrondje) op je telefoon, leg hem op je bed of bank (tab even op je voorkeursplek) en… start! O, en ga niet meteen voor de finish, want als je de meting na twintig seconden stopt, denkt de app dat er iets mis gaat. Vervolgens krijg je resultaten op het gebied van tijdsduur, snelheid, intensiteit en hoeveelheid. Geen zorgen: je kunt ze op prioriteit rangschikken. Des te groter de kans dat je de maximale ‘Sextrackium’-score haalt in plaats van het laagste ‘Bronze’. Want ja, dat maakt uit: je kunt je score namelijk meteen delen via de sociale netwerksites en e-mail. Beetje bang dat je afglijdt, zo tijdens tentamentijd of andere stressvolle situaties? De coach helpt je op weg en relativeert: hoe ‘slecht’ is je performance nu echt ten opzichte van vorige keren? Een app voor de pure fun waar eigenlijk maar één ding op is aan te merken: je kunt natuurlijk óók gewoon naar je sekspartner kijken. Die vindt trouwens hoogstwaarschijnlijk behalve jouw prestaties, nog een ding heel belangrijk: humor tussen de lakens. Installeer dus meteen de fotoapplicatie Halftone. Daarmee bewerk je je eigen plaatjes tot Marvell-achtige strips. Kan met je standaard vakantie- of stapplaatjes, maar hoe stoer is het om als superheld met je boxer op je enkels te staan?

Daarmee is het aandeel ‘boemerangkinderen’ bijna twee keer zo groot als in de jaren zeventig. De gemiddelde leeftijd waarop jongeren het huis uit gaan is sinds de jaren zeventig weinig veranderd, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De redenen waarom jongeren het ouderlijk huis verlaten, zijn wel veranderd. Vroeger gingen ze uit huis om te gaan trouwen of samenwonen, tegenwoordig voor een opleiding of om zelfstandig te zijn.

Vaak is er een verband tussen de reden van vertrek en de reden van terugkomst. Van de jongeren die terugkeerden na het einde van een opleiding, was tachtig procent ook omwille van die opleiding vertrokken. Vooral onder hoogopgeleiden is een opleiding een reden om uit huis te gaan of terug te keren.

Een baan, of het ontbreken daarvan, is minder vaak dan in de jaren zeventig een reden om terug te keren, terwijl een stukgelopen relatie juist vaker als reden wordt genoemd, vooral onder laagopgeleiden.

Vrouwen zijn vaker ‘boemerangkinderen’ dan mannen. Jongeren die op vroege leeftijd het huis verlaten hebben een grotere kans om later terug te keren dan wie op latere leeftijd het huis uit ging.