Anumba eerste Afrikaanse eredoctor in Delft

Voor het eerst krijgt de TU Delft een eredoctor van Afrikaanse origine. Civiel ingenieur en bouwinformaticus prof.dr. Chimay Anumba is geboren en getogen Nigeriaan, en werkt momenteel aan de Britse Universiteit van Loughborough.

Anumba is daar hoogleraar constructie en bouwinformatica en staat aan het hoofd van het onderzoeks- en opleidingscentrum ‘Center for innovative and collaborative engineering’ (CICE). De Nigeriaanse Brit geldt als een topper in het toepassen van informatica en kennistechnologie in de bouw. “In zijn veld is hij voorloper in de hele wereld”, zegt prof.dr. Sevil Sariyildiz (Bouwkunde), die Anumba al jaren kent. “En hij is trouwens ook gewoon een aardige man.”

Anumba’s voordracht volgt op een verzoek van het college van promoties om voor 2007 bij voorkeur Afrikaanse geleerden voor te dragen voor een eredoctoraat. Het komende lustrumjaar staat immers in het teken van duurzaamheid en Afrika. De voordracht van Anumba kwam uiteindelijk van de faculteit Bouwkunde.

Anumba is daarmee meteen de eerste zwarte eredoctor in Delft. Uit ontwikkelingslanden ging alleen de Indonesische oud-minister van Openbare werken en waterbeheer Suyono Sosrodarsono hem voor. Die nam in 1985 in Delft de versierselen van het eredoctoraat in ontvangst.

Waarmee beslist niet is gezegd dat Anumba een lichtgewicht is, beklemtoont ook Bouwkunde-decaan prof.ir. Wytze Patijn, Anumba’s erepromotor. “Hij heeft heel belangrijk ontwikkelwerk gedaan op het gebied van constructie en informatica. Hij heeft programmatuur ontwikkeld om bij bouwconstructies snel en doeltreffend te werken.” Hoewel pas veertig jaar, heeft Anumba al 350 publicaties op zijn naam, is hij auteur van diverse boeken en was hij visiting professor aan onder meer MIT, Stanford en de Polytechnische Universiteit van Hongkong.

Een tweede eredoctoraat gaat naar de Zwitserse hoogleraar prof.dr. Michaël Grtzel, op voordracht van TNW-decaan prof.ir. Karel Luyben. Grtzel is directeur van het laboratorium voor fotonica en interfaces van de Ecole Polytechnique Fédérale in Lausanne en was tot afgelopen zomer deeltijdhoogleraar aan de TU Delft. Vermaard is hij vooral vanwege de naar hem vernoemde ‘grtzelcel’, een uiterst goedkope, gelaagde zonnecel die met behulp van met kleurstof bedekt, nanoporeus titaniumdioxide (TiO2) fotosynthese nabootst.

Hoewel grtzelcellen momenteel een rendement hebben van 11,4 procent, verwachten experts er veel van: ze zijn immers goedkoop en simpel, en nog lang niet uitontwikkeld. “Ongelooflijk veel onderzoekers werken eraan”, zegt Grtzels erepromotor prof.dr. Joop Schoonman. Grtzel is een gelauwerde geleerde, die behalve tal van prestigieuze prijzen al twee eerdere eredoctoraten in ontvangst mocht nemen.