Campus

Altijd wel wat aan de hand

De Werdegang van Frans Bauer, de afgang van Ulan Bator en hoe de Whisky Priests toch nog op tijd kwamen. Achter de schermen van het gratis openluchtfestival Westerpop is altijd wel wat aan de hand. Op 3 en 4 september krijgt het Delftse publiek het alweer voor de tiende keer in de schoot geworpen.


1 Postmen en er onder Raise The Roof

Wat ‘vader’ Jan Smeets is voor Pinkpop is René Steijger voor Westerpop. De dranghekken bestelt hij nu niet meer zelf maar wel is hij nog steeds het hele jaar zoet met het sympathieke festival dat op het sportterrein van het Grotius College achter het station plaatsvindt. Bands bekijken, ontwikkelingen bijhouden en – het blijft nodig – sleutelen aan de geldkraan.

Op dit moment is Steijger erg in zijn nopjes. Met Kane, Billy the Kid en The Postmen heeft hij een paar publiekstrekkers in de wacht gesleept nog voordat deze hun gages opnieuw hadden geïndexeerd. Structureel gesubsidieerd wordt Westerpop niet. Dat betekent aanvragen indienen en hopen op een gulle hand. De gemeente Delft, hoofdsubsidiant, was trouwens laat dit jaar. De besluitvorming verliep traag en de gift – nog geen twintig procent van het totaalbudget – ,,staat in geen verhouding tot de groei die het festival doormaakt”, aldus Steijger, die niet graag moppert.

Het Westerkwartier. Tien jaar geleden, toen de op en top arbeiderswijk honderd jaar bestond, werd Steijger als enig vrijwillig jongerenwerker van buurthuis De Wending gevraagd een feestje te bouwen. Tegen een onkostenvergoeding van 75 gulden elk werden zes Delftse bands op een trailer gezet om het eeuwfeest luister bij te zetten: Westerpop. Stapje voor stapje – in ’96 doken de eerste buitenlandse bands op – groeide het buurtfeest uit tot een popfestival met regionale uitstraling.

De organisatie telt dit jaar het grootste aantal vrijwilligers ooit (125), van wie het merendeel er vanaf het eerste uur bij zit. Het wordt drukker dit jaar, is de verwachting. Nu alleen het weer nog. Het zou niet de eerste keer zijn als Westerpop moet buigen voor de weergoden. Steijger: ,,Mooi weer, ik hoop het echt.”
Spaans benauwd

Elk festival heeft zijn illustere momenten, zo ook Westerpop. Zoals in ’91 toen Toon Windmeijer, de lyrische accordionist die vaak op de Wijnhaven te vinden is, mocht optreden. Maar bij het zien van het grote podium sloeg de straatartiest de schrik om het hart en weigerde nog een stap te verzetten. Een halve liter jenever later, aangereikt vanachter het podium, lag Westerpop aan zijn voeten.

In ’92 sloeg de podiumvrees toe bij ene Frans Bauer. Die à raison van 350 gulden de after-party voor de vrijwilligers in De Wending zou verzorgen. Begeleid door zijn vader en moeder, die zagen hoe de volkszanger het Spaans benauwd kreeg bij het aanschouwen van de volkse gebruiken alhier. ,,Ach, het was wat rokerig en iedereen had het naar zijn zin”, aldus Steijger,die het concert uiteindelijk kon laten plaatsvinden nadat pa Bauer twee beveiligingsmensen in de onmiddellijke nabijheid van de volkszanger had geëist.

De organisatie herinnert zich ook goed die keer dat de Whisky Priests niet kwamen opdagen, omdat ze verdwaald waren (in Delft). Waren van hot naar her gestuurd, behalve naar de goeie plek. Toen het noodscenario rijp was – muzikanten uit het publiek boden aan een sessie op touw te zetten – kwam het busje alsnog de hoek om en was de ontlading compleet.

Het allerlaatse Alquin-concert (de afsluiting van een korte reünie-toer), daar is Steijger nog steeds het trotst op. En dat vorig jaar Blof in Delft stond, vlak voor de doorbraak, dat doet hem ook wel goed. Daarnaast: ,,Bands kunnen ook door het ijs zakken.” Ulan Bator, nota bene headliner, bakte er dus weinig van. ,,Je loopt natuurlijk het risico dat een band een off-day heeft.”
Kunstje


2 Project 2000 en er onder Kane

Een Steijger-vuistregel is dat bands het kunstje ook op het podium moeten kunnen vertonen. ,,Ik begrijp best dat veel mensen een groep als Kane kritisch benaderen. Hebben nu dan een hit-single, maar kunnen ze dat ook een uur lang? Nou, ik heb ze drie keer gezien en ze brengen het wel degelijk.”

Omdat ieder talent lokaal wordt geboren, organiseert Westerpop de (vrijdag)avond vóór het festival een plaatselijk treffen. Van de 21 inzendingen dit jaar, zijn er vijf Delftse bands geselecteerd (zie speelschema) die zullen strijden om de ‘Westerpop-lokaal-bokaal’. De winnaar mag volgend jaar het festival openen, zoals Toyz dat dit jaar zal doen.

Westerpop en Steijger vormen een soort Siamese tweeling. ,,Het wordt iets van je eigen”, zegt de gedreven voorzitter van de Stichting Westerpop, die in het dagelijks leven opzichter is bij de grote studentencomplexen van Duwo (JvB, EduP, Gimme Shelter en Oudtraadweg). Hij draait nu tachtig uur in de week, maar heeft dat er graag voor over. ,,Mijn financieel inkomen is er niet op vooruit gegaan, maar mijn geestelijk inkomen wel.”

In die tachtigurige werkweek heeft hij overigens The Hoax en de Band Zonder Banaan, om uiteenlopende redenen, moeten laten schieten. Maar het straattheater komt dit jaar echt. Steijger: ,,Dat hebben we tot dusver alle jaren beloofd, maar hadden we nooit.”

Voor meer informatie over de bands: www.westerpop.nl
Westerpop-lokaal-bokaal,
(3 september)

19.00 uur: Roast Rabbit on Toast (gitaarrock)

20.00 uur: Voor Lief (nederlandstalige pop)

21.00 uur: Demolicious (R&B/hiphop)

22.00 uur: Incense (rock)

23.00 uur: Horse (bluesrock)
Westerpop
(4 september)

13.15 – 14.15 : Toyz

14.45 – 15.45 : Raise The Roof

16.15 – 17.15 : Kane

17.45 – 18.45 : Bernie Tormé

19.15 – 20.15 : Billy the Kid

20.45 – 22.00 : Postmen

22.30 – 23.30 : Project 2000

,


1 Postmen en er onder Raise The Roof

Wat ‘vader’ Jan Smeets is voor Pinkpop is René Steijger voor Westerpop. De dranghekken bestelt hij nu niet meer zelf maar wel is hij nog steeds het hele jaar zoet met het sympathieke festival dat op het sportterrein van het Grotius College achter het station plaatsvindt. Bands bekijken, ontwikkelingen bijhouden en – het blijft nodig – sleutelen aan de geldkraan.

Op dit moment is Steijger erg in zijn nopjes. Met Kane, Billy the Kid en The Postmen heeft hij een paar publiekstrekkers in de wacht gesleept nog voordat deze hun gages opnieuw hadden geïndexeerd. Structureel gesubsidieerd wordt Westerpop niet. Dat betekent aanvragen indienen en hopen op een gulle hand. De gemeente Delft, hoofdsubsidiant, was trouwens laat dit jaar. De besluitvorming verliep traag en de gift – nog geen twintig procent van het totaalbudget – ,,staat in geen verhouding tot de groei die het festival doormaakt”, aldus Steijger, die niet graag moppert.

Het Westerkwartier. Tien jaar geleden, toen de op en top arbeiderswijk honderd jaar bestond, werd Steijger als enig vrijwillig jongerenwerker van buurthuis De Wending gevraagd een feestje te bouwen. Tegen een onkostenvergoeding van 75 gulden elk werden zes Delftse bands op een trailer gezet om het eeuwfeest luister bij te zetten: Westerpop. Stapje voor stapje – in ’96 doken de eerste buitenlandse bands op – groeide het buurtfeest uit tot een popfestival met regionale uitstraling.

De organisatie telt dit jaar het grootste aantal vrijwilligers ooit (125), van wie het merendeel er vanaf het eerste uur bij zit. Het wordt drukker dit jaar, is de verwachting. Nu alleen het weer nog. Het zou niet de eerste keer zijn als Westerpop moet buigen voor de weergoden. Steijger: ,,Mooi weer, ik hoop het echt.”
Spaans benauwd

Elk festival heeft zijn illustere momenten, zo ook Westerpop. Zoals in ’91 toen Toon Windmeijer, de lyrische accordionist die vaak op de Wijnhaven te vinden is, mocht optreden. Maar bij het zien van het grote podium sloeg de straatartiest de schrik om het hart en weigerde nog een stap te verzetten. Een halve liter jenever later, aangereikt vanachter het podium, lag Westerpop aan zijn voeten.

In ’92 sloeg de podiumvrees toe bij ene Frans Bauer. Die à raison van 350 gulden de after-party voor de vrijwilligers in De Wending zou verzorgen. Begeleid door zijn vader en moeder, die zagen hoe de volkszanger het Spaans benauwd kreeg bij het aanschouwen van de volkse gebruiken alhier. ,,Ach, het was wat rokerig en iedereen had het naar zijn zin”, aldus Steijger,die het concert uiteindelijk kon laten plaatsvinden nadat pa Bauer twee beveiligingsmensen in de onmiddellijke nabijheid van de volkszanger had geëist.

De organisatie herinnert zich ook goed die keer dat de Whisky Priests niet kwamen opdagen, omdat ze verdwaald waren (in Delft). Waren van hot naar her gestuurd, behalve naar de goeie plek. Toen het noodscenario rijp was – muzikanten uit het publiek boden aan een sessie op touw te zetten – kwam het busje alsnog de hoek om en was de ontlading compleet.

Het allerlaatse Alquin-concert (de afsluiting van een korte reünie-toer), daar is Steijger nog steeds het trotst op. En dat vorig jaar Blof in Delft stond, vlak voor de doorbraak, dat doet hem ook wel goed. Daarnaast: ,,Bands kunnen ook door het ijs zakken.” Ulan Bator, nota bene headliner, bakte er dus weinig van. ,,Je loopt natuurlijk het risico dat een band een off-day heeft.”
Kunstje


2 Project 2000 en er onder Kane

Een Steijger-vuistregel is dat bands het kunstje ook op het podium moeten kunnen vertonen. ,,Ik begrijp best dat veel mensen een groep als Kane kritisch benaderen. Hebben nu dan een hit-single, maar kunnen ze dat ook een uur lang? Nou, ik heb ze drie keer gezien en ze brengen het wel degelijk.”

Omdat ieder talent lokaal wordt geboren, organiseert Westerpop de (vrijdag)avond vóór het festival een plaatselijk treffen. Van de 21 inzendingen dit jaar, zijn er vijf Delftse bands geselecteerd (zie speelschema) die zullen strijden om de ‘Westerpop-lokaal-bokaal’. De winnaar mag volgend jaar het festival openen, zoals Toyz dat dit jaar zal doen.

Westerpop en Steijger vormen een soort Siamese tweeling. ,,Het wordt iets van je eigen”, zegt de gedreven voorzitter van de Stichting Westerpop, die in het dagelijks leven opzichter is bij de grote studentencomplexen van Duwo (JvB, EduP, Gimme Shelter en Oudtraadweg). Hij draait nu tachtig uur in de week, maar heeft dat er graag voor over. ,,Mijn financieel inkomen is er niet op vooruit gegaan, maar mijn geestelijk inkomen wel.”

In die tachtigurige werkweek heeft hij overigens The Hoax en de Band Zonder Banaan, om uiteenlopende redenen, moeten laten schieten. Maar het straattheater komt dit jaar echt. Steijger: ,,Dat hebben we tot dusver alle jaren beloofd, maar hadden we nooit.”

Voor meer informatie over de bands: www.westerpop.nl
Westerpop-lokaal-bokaal,
(3 september)

19.00 uur: Roast Rabbit on Toast (gitaarrock)

20.00 uur: Voor Lief (nederlandstalige pop)

21.00 uur: Demolicious (R&B/hiphop)

22.00 uur: Incense (rock)

23.00 uur: Horse (bluesrock)
Westerpop
(4 september)

13.15 – 14.15 : Toyz

14.45 – 15.45 : Raise The Roof

16.15 – 17.15 : Kane

17.45 – 18.45 : Bernie Tormé

19.15 – 20.15 : Billy the Kid

20.45 – 22.00 : Postmen

22.30 – 23.30 : Project 2000


1 Postmen en er onder Raise The Roof

Wat ‘vader’ Jan Smeets is voor Pinkpop is René Steijger voor Westerpop. De dranghekken bestelt hij nu niet meer zelf maar wel is hij nog steeds het hele jaar zoet met het sympathieke festival dat op het sportterrein van het Grotius College achter het station plaatsvindt. Bands bekijken, ontwikkelingen bijhouden en – het blijft nodig – sleutelen aan de geldkraan.

Op dit moment is Steijger erg in zijn nopjes. Met Kane, Billy the Kid en The Postmen heeft hij een paar publiekstrekkers in de wacht gesleept nog voordat deze hun gages opnieuw hadden geïndexeerd. Structureel gesubsidieerd wordt Westerpop niet. Dat betekent aanvragen indienen en hopen op een gulle hand. De gemeente Delft, hoofdsubsidiant, was trouwens laat dit jaar. De besluitvorming verliep traag en de gift – nog geen twintig procent van het totaalbudget – ,,staat in geen verhouding tot de groei die het festival doormaakt”, aldus Steijger, die niet graag moppert.

Het Westerkwartier. Tien jaar geleden, toen de op en top arbeiderswijk honderd jaar bestond, werd Steijger als enig vrijwillig jongerenwerker van buurthuis De Wending gevraagd een feestje te bouwen. Tegen een onkostenvergoeding van 75 gulden elk werden zes Delftse bands op een trailer gezet om het eeuwfeest luister bij te zetten: Westerpop. Stapje voor stapje – in ’96 doken de eerste buitenlandse bands op – groeide het buurtfeest uit tot een popfestival met regionale uitstraling.

De organisatie telt dit jaar het grootste aantal vrijwilligers ooit (125), van wie het merendeel er vanaf het eerste uur bij zit. Het wordt drukker dit jaar, is de verwachting. Nu alleen het weer nog. Het zou niet de eerste keer zijn als Westerpop moet buigen voor de weergoden. Steijger: ,,Mooi weer, ik hoop het echt.”
Spaans benauwd

Elk festival heeft zijn illustere momenten, zo ook Westerpop. Zoals in ’91 toen Toon Windmeijer, de lyrische accordionist die vaak op de Wijnhaven te vinden is, mocht optreden. Maar bij het zien van het grote podium sloeg de straatartiest de schrik om het hart en weigerde nog een stap te verzetten. Een halve liter jenever later, aangereikt vanachter het podium, lag Westerpop aan zijn voeten.

In ’92 sloeg de podiumvrees toe bij ene Frans Bauer. Die à raison van 350 gulden de after-party voor de vrijwilligers in De Wending zou verzorgen. Begeleid door zijn vader en moeder, die zagen hoe de volkszanger het Spaans benauwd kreeg bij het aanschouwen van de volkse gebruiken alhier. ,,Ach, het was wat rokerig en iedereen had het naar zijn zin”, aldus Steijger,die het concert uiteindelijk kon laten plaatsvinden nadat pa Bauer twee beveiligingsmensen in de onmiddellijke nabijheid van de volkszanger had geëist.

De organisatie herinnert zich ook goed die keer dat de Whisky Priests niet kwamen opdagen, omdat ze verdwaald waren (in Delft). Waren van hot naar her gestuurd, behalve naar de goeie plek. Toen het noodscenario rijp was – muzikanten uit het publiek boden aan een sessie op touw te zetten – kwam het busje alsnog de hoek om en was de ontlading compleet.

Het allerlaatse Alquin-concert (de afsluiting van een korte reünie-toer), daar is Steijger nog steeds het trotst op. En dat vorig jaar Blof in Delft stond, vlak voor de doorbraak, dat doet hem ook wel goed. Daarnaast: ,,Bands kunnen ook door het ijs zakken.” Ulan Bator, nota bene headliner, bakte er dus weinig van. ,,Je loopt natuurlijk het risico dat een band een off-day heeft.”
Kunstje


2 Project 2000 en er onder Kane

Een Steijger-vuistregel is dat bands het kunstje ook op het podium moeten kunnen vertonen. ,,Ik begrijp best dat veel mensen een groep als Kane kritisch benaderen. Hebben nu dan een hit-single, maar kunnen ze dat ook een uur lang? Nou, ik heb ze drie keer gezien en ze brengen het wel degelijk.”

Omdat ieder talent lokaal wordt geboren, organiseert Westerpop de (vrijdag)avond vóór het festival een plaatselijk treffen. Van de 21 inzendingen dit jaar, zijn er vijf Delftse bands geselecteerd (zie speelschema) die zullen strijden om de ‘Westerpop-lokaal-bokaal’. De winnaar mag volgend jaar het festival openen, zoals Toyz dat dit jaar zal doen.

Westerpop en Steijger vormen een soort Siamese tweeling. ,,Het wordt iets van je eigen”, zegt de gedreven voorzitter van de Stichting Westerpop, die in het dagelijks leven opzichter is bij de grote studentencomplexen van Duwo (JvB, EduP, Gimme Shelter en Oudtraadweg). Hij draait nu tachtig uur in de week, maar heeft dat er graag voor over. ,,Mijn financieel inkomen is er niet op vooruit gegaan, maar mijn geestelijk inkomen wel.”

In die tachtigurige werkweek heeft hij overigens The Hoax en de Band Zonder Banaan, om uiteenlopende redenen, moeten laten schieten. Maar het straattheater komt dit jaar echt. Steijger: ,,Dat hebben we tot dusver alle jaren beloofd, maar hadden we nooit.”

Voor meer informatie over de bands: www.westerpop.nl
Westerpop-lokaal-bokaal,
(3 september)

19.00 uur: Roast Rabbit on Toast (gitaarrock)

20.00 uur: Voor Lief (nederlandstalige pop)

21.00 uur: Demolicious (R&B/hiphop)

22.00 uur: Incense (rock)

23.00 uur: Horse (bluesrock)
Westerpop
(4 september)

13.15 – 14.15 : Toyz

14.45 – 15.45 : Raise The Roof

16.15 – 17.15 : Kane

17.45 – 18.45 : Bernie Tormé

19.15 – 20.15 : Billy the Kid

20.45 – 22.00 : Postmen

22.30 – 23.30 : Project 2000

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.