Altijd koud bier

Wie is de nieuwe Leonardo Da Vinci? Gastschrijver Herman Koch is samen met TU-studenten op zoek naar uitvindingen die de wereld veranderen.

Het lijkt de set van X-Factor wel, het uitvinderspodium van gastschrijver Herman Koch. Zeven studenten ontpoppen zich als ware Idols. Want wie heeft de Da Vinci-factor? “Ik verwacht veel van jullie”, grapt Koch, bekend van Jiskefet en bestseller ‘Het Diner’. “De TU Delft staat bekend om haar snelle zonne-auto’s en vernuftige paraplu’s. Ik wil minstens een nieuw geheim wapen zien. Misschien een handige raket voor kleine bevrijdingsbewegingen?”
Twee minuten zijn kort om een idee te presenteren, maar de studenten zijn verrassend snel en inventief. De meest ingenieuze ideeën flitsen voorbij. Na zeven keer twee minuten is er een ontwerp voor koud bier, een driedimensionale muis, een vertrouwensbouwer, een pretpark waar je alle genuttigde calorieën er meteen afsport, een oplossing voor het afvalprobleem, een object die onzichtbare realiteit zichtbaar maakt en een uitvinding die ervoor zorgt dat treuzelen op straat verleden tijd is.
Stijn Balk (21), student werktuigbouwkunde, roept binnen twee minuten een zomerse sfeer op, waarin je hem met vrienden in het park ziet zitten. Bij die ideale situatie hoort bier, zegt Balk. Maar bier wordt bij warm weer snel lauw. “En dat is vies.”

Dus bedacht hij een blikje dat bij opening koud wordt. Zijn bevindingen legt hij voor aan de strenge jury, bestaande uit Herman Koch, rector Luyben en Livia Verstegen van bureau Verstegen&Stigter, dat het gastschrijverschap samen met de TU organiseert. Ze bevragen hem tot in de kleinste details. Luyben vindt de technische uitleg interessant en ziet de oplossing voor zich. “Maar dit wordt duurder dan supermarktbier. En hoe zorg je dat het koud blijft?” “Snel opdrinken”, antwoordt Balk.

Bouwkundestudent Juri Kloet Julião (24) bedacht een driedimensionale computermuis. “Alle muizen zijn nog tweedimensionaal, terwijl driedimensionaal technisch mogelijk is. De afstandsbesturing van de Wii bijvoorbeeld is driedimensionaal, maar die beweegt erg geforceerd.” Hij bedacht een blokje dat alle kanten op kan, waardoor scrollen en klikken met een simpele beweging in de lucht gebeurt. “Een blokje is veel soepeler dan een Wii-mote en ligt makkelijk in de hand.”

Koch en Luyben zijn enthousiast. “Kan Herman een aandeel in je miljoenendeal krijgen als het ontwerp slaagt”, schertst Luyben.
Student industrial ecology Jan Wouter Vorderman (22) wil het afvalprobleem oplossen. Daarvoor bedacht hij een serie plastic bakjes, die in de supermarkt worden hervuld. “Zoveel producten komen in bulkverpakking in de supermarkt aan. Je voorkomt veel afval als je met je bakjes naar de supermarkt gaat en daar de producten aanvult.”

Luyben vindt een lege afvalbak aantrekkelijk, maar voorziet een technisch probleem. “Alles moet uiterst schoon worden gehouden, want verontreiniging ligt op de loer. Het is een goed idee om de afvalberg aan te pakken, maar dit kost veel personeel. Dat maakt het duur”, denkt hij.
De jury is kritisch, maar Koch, Luyben en Vestegen ontpoppen zich niet als valse Idols-juryleden. Koch: “Ik was hier zelf nooit opgekomen, het zijn originele ontwerpen. Ik ben heel benieuwd naar de raakvlakken tussen techniek en schrijven. Dit wordt een spannende wisselwerking.” In de masterclass zullen Herman Koch en zijn studenten verder werken aan een uitvinding.

Op 16 april om 20.00 uur geeft gastschrijver Herman Koch een openbaar college in de aula. (Toegang gratis/aanmelden verplicht, www.tudelft.nl)