‘Als ik afstudeer, ligt het al in de winkel’

Samen met vijf andere IO-studenten ontwierp IO’er Maarten Wassink (27) een ’tilmachine’. Deze week hopen ze er de prijs voor ‘minder tillen op de werkplaats’ mee te winnen.

Wat denk je, gaan jullie winnen?

“Natuurlijk. We hebben iets ontworpen dat zoveel beter is dan wat er nu bestaat, dat ik denk dat we wel kunnen winnen.”

Wat hebben jullie precies ontworpen?

“Een apparaat dat helpt bij het maken van binnenmuurtjes van gipsblokken. Die blokken wegen achttien kilo, maar in 2007 wordt de norm voor het tillen van gipsblokken strenger. Gipsblokkenstellers mogen dan nog maar veertien kilo tillen.”

Kun je dan niet gewoon kleinere gipsblokken maken?

“Jawel, maar dat is economisch niet beter. Je moet veel vaker lopen, bukken en tillen voor hetzelfde muurtje. Dus beter voor je lijf zal het ook niet zijn. Er zijn wel machines om te helpen tillen, maar die zijn veel te groot en passen niet zomaar in een kamer. En ze zijn zo zwaar dat ze niet naar de eerste verdieping te sjouwen zijn. Ons ontwerp past precies tussen de vloer en het plafond. Omdat we hem daartussen klem zetten, hoeft er geen zware voet aan. Hij is dus ook nog te tillen.”

Hoe werkt hij?

“De machine tilt het gewicht, maar degene die ermee werkt kan het blok zelf bewegen. Dat gebeurt met een veer-balanceersysteem dat in 1935 is ontworpen voor een tafellamp. Just Herder van de faculteit 3mE gebruikte het principe, met een arm en een veer, voor protheses en wij hebben het opgeschaald naar een apparaat om gipsblokken te tillen.”

Hebben jullie hem al getest?

“Ja, er heeft onder andere een gepensioneerde blokkensteller mee gewerkt. Hij was erg enthousiast, ondanks dat het model dat we hebben nog niet zo zwaar kan tillen als de uiteindelijke machine. Tijdens het gebruikersonderzoek zagen we dat onze machine ook voor andere dingen goed te gebruiken is. Als je het gipsblok loslaat, blijft het op die plek hangen. Dus je kunt het apparaat ook gebruiken om iets zwaars aan de muur te bevestigen. Of voor het installeren van keukens. Je kunt dan moeilijk overal bij, waardoor je vaak in scheve houdingen moet tillen. Dat voorbeeld hebben we gebruikt voor de wedstrijd.”

Wat is de prijs?

“Er zijn evenveel prijzen als genomineerden, dus we winnen altijd iets. Maar we hopen natuurlijk op de hoofdprijs van drieduizend euro. Daar gaan we dan eerst een feestje mee bouwen.”

Jij gaat als afstudeerproject de tilmachine verder ontwikkelen.

“Klopt. Het bedrijf waarvoor we het ontwerp hebben gemaakt, wil het apparaat begin 2007 op een beurs presenteren en daarna gaan verkopen. Ik werk tijdens mijn afstuderen het ontwerp verder uit. Wel leuk dat als ik klaar ben de machine al in de winkel staat.”

Maarten Wassink. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Wat denk je, gaan jullie winnen?

Wat hebben jullie precies ontworpen?

Kun je dan niet gewoon kleinere gipsblokken maken?

Hoe werkt hij?

Hebben jullie hem al getest?

Wat is de prijs?

Jij gaat als afstudeerproject de tilmachine verder ontwikkelen.

Maarten Wassink. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)