Dat de techneut ook kan falen, is te zien op de tentoonstelling ‘Mislukkingen in de Techniek’ in het Techniek Museum. FoutjeVroeger was in veel huishoudelijke apparaten het motortje het duurste onderdeel.
Daarom werd de Piccolo uitgevonden. Een machientje met allerlei opzetstukken zodat het kon dienen als verf- en plantenspuit, stofzuiger, sapcentrifuge, schuurapparaat en mixer. Vanuit ontwerpersoogpunt moet het een geniaal apparaat geweest zijn. Maar de mensen vonden het niet wenselijk hun voedsel te bereiden met de machine die even daarvoor voor de vloer gebruikt was.
De Piccolo is te zien op de tentoonstelling ‘Mislukkingen in de techniek’ in het Techniek Museum Delft. Afgelopen donderdag werd deze geopend door Jan Deinert, spreker namens het Millenniumplatform. De tentoonstelling, een initiatief van studentenvereniging Sanctus Virgilius, toont de mislukkingen, geeft een analyse en laat zien wat er van te leren valt.
Deinert maakte een show van zijn opening: een rokende computer, alarm en brandweer. Gehuld in witte overall maakt hij de aanwezigen duidelijk waarom de millennium-bug tot de grootste technische mislukkingen van deze eeuw behoort: ,,Al die miljoenen bankpasjes waar een datum op staat, de telefoonrekening, de hypotheek. En pacemakers, zijn die wel millennium-proof?”
Video-2000
Maar wat is een technische mislukking? De tentoonstelling gaat niet alleen in op fouten van uitsluitend technische aard. Ook mislukkelingen op het commerciële vlak komen aan bod: het video 2000-systeem was beter dan de overige systemen, maar door een betere marketing kwam het VHS-systeem als winnaar uit de bus. Weinigen zullen de velo-type kennen. Een elektrische typemachine met een andere indeling van de toetsen waarmee veel sneller getypt kan worden dan met het huidige ‘qwerty’-bord. In wezen is deze laatste de mislukkeling door zijn niet-ergonomische indeling. Hij is echter zo algemeen geaccepteerd dat slechts weinigen de overstap naar de veel snellere velo-type maakten.
,,De benaderde bedrijven waren er niet happig hun medewerking te verlenen”, vertelt Magchiel van Os, voorzitter van de organiserende commissie van Virgiel. Het kostte daarom veel moeite de objecten bij elkaar te krijgen: ,,We werden vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Bijvoorbeeld bij de trillingen in de Erasmusbrug: informatie daarover is niet bij de bekende punten te verkrijgen.”
Challenger
Op het eerste gezicht lijkt de expositieruimte klein en de indeling rommelig. De verzameling is verdeeld over viercategorieën, te weten bouwwerken, huishoudelijke vindingen, elektrische apparaten en vervoer. Sommige van de getoonde objecten zijn overbekend, andere compleet verrassend.
Bij binnenkomst vanuit de grote hal wordt de bezoeker geconfronteerd met de onvermijdelijke Titanic waarna de haast even bekende Challenger volgt.
Aan de muur hangen foto’s van instortende constructies. Het imploderen van de poten van het Simon Stevin baggerplatform is een schoolvoorbeeld voor civielers. Deze had een veelhoekige in plaats van de gebruikelijke ronde vorm waardoor de spanningen onevenredig verdeeld werden. De net ingestorte Almö-brug zonder waarschuwingsseinen deed meerdere auto’s de diepte instorten. En iedereen kent het spectaculaire filmpje van de in zijn eigenfrequentie zwaaiende Tacoma-brug.
Maar niet alleen civiel-ingenieurs begaan fouten: Carolien Nieuwendijk, medewerkster van het Techniek Museum, geeft het voorbeeld van de (overigens niet tentoongestelde) roltrap. Deze is aan het begin van deze eeuw uitgevonden om mensen sneller van verdieping naar verdieping te transporteren, niet om stilstaande mensen te vervoeren. Hierdoor is een roltrap niets sneller dan een gewone trap: Een technische mislukking.
Museumdirecteur Han Heijmans zegt dat techniek voor sommigen pure wiskunde is, exact vastgelegd in regels en wetten. Een groot deel van het huidige technische niveau is echter domweg bereikt door trial and error. Instortende boorplatforms, bruggen, koeltorens en flats. Maar van fouten kan je leren. Veel van de getoonde objecten komen ons nu belachelijk voor maar zijn in hun tijd serieus uitgedacht. De bezoeker die echt van de fouten van anderen wil leren moet de teksten lezen. Dit vergt geduld maar is zeker de moeite waard. Als hij alle objecten langs is geweest, heeft hij een schrikwekkend beeld van wat de toekomstig ingenieur te wachten kan staan.
‘Mislukkingen in de techniek’ is tot en met 13 september te bezichtigen in het techniek museum Delft. Toegang: 5 gulden, studenten 3,50 gulden. Op 29 april, 7 en 20 mei worden lezingen gehouden over respectievelijk de Titanic, crissiscommunicatie en bouwwerken.
Foutje
Vroeger was in veel huishoudelijke apparaten het motortje het duurste onderdeel. Daarom werd de Piccolo uitgevonden. Een machientje met allerlei opzetstukken zodat het kon dienen als verf- en plantenspuit, stofzuiger, sapcentrifuge, schuurapparaat en mixer. Vanuit ontwerpersoogpunt moet het een geniaal apparaat geweest zijn. Maar de mensen vonden het niet wenselijk hun voedsel te bereiden met de machine die even daarvoor voor de vloer gebruikt was.
De Piccolo is te zien op de tentoonstelling ‘Mislukkingen in de techniek’ in het Techniek Museum Delft. Afgelopen donderdag werd deze geopend door Jan Deinert, spreker namens het Millenniumplatform. De tentoonstelling, een initiatief van studentenvereniging Sanctus Virgilius, toont de mislukkingen, geeft een analyse en laat zien wat er van te leren valt.
Deinert maakte een show van zijn opening: een rokende computer, alarm en brandweer. Gehuld in witte overall maakt hij de aanwezigen duidelijk waarom de millennium-bug tot de grootste technische mislukkingen van deze eeuw behoort: ,,Al die miljoenen bankpasjes waar een datum op staat, de telefoonrekening, de hypotheek. En pacemakers, zijn die wel millennium-proof?”
Video-2000
Maar wat is een technische mislukking? De tentoonstelling gaat niet alleen in op fouten van uitsluitend technische aard. Ook mislukkelingen op het commerciële vlak komen aan bod: het video 2000-systeem was beter dan de overige systemen, maar door een betere marketing kwam het VHS-systeem als winnaar uit de bus. Weinigen zullen de velo-type kennen. Een elektrische typemachine met een andere indeling van de toetsen waarmee veel sneller getypt kan worden dan met het huidige ‘qwerty’-bord. In wezen is deze laatste de mislukkeling door zijn niet-ergonomische indeling. Hij is echter zo algemeen geaccepteerd dat slechts weinigen de overstap naar de veel snellere velo-type maakten.
,,De benaderde bedrijven waren er niet happig hun medewerking te verlenen”, vertelt Magchiel van Os, voorzitter van de organiserende commissie van Virgiel. Het kostte daarom veel moeite de objecten bij elkaar te krijgen: ,,We werden vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Bijvoorbeeld bij de trillingen in de Erasmusbrug: informatie daarover is niet bij de bekende punten te verkrijgen.”
Challenger
Op het eerste gezicht lijkt de expositieruimte klein en de indeling rommelig. De verzameling is verdeeld over viercategorieën, te weten bouwwerken, huishoudelijke vindingen, elektrische apparaten en vervoer. Sommige van de getoonde objecten zijn overbekend, andere compleet verrassend.
Bij binnenkomst vanuit de grote hal wordt de bezoeker geconfronteerd met de onvermijdelijke Titanic waarna de haast even bekende Challenger volgt.
Aan de muur hangen foto’s van instortende constructies. Het imploderen van de poten van het Simon Stevin baggerplatform is een schoolvoorbeeld voor civielers. Deze had een veelhoekige in plaats van de gebruikelijke ronde vorm waardoor de spanningen onevenredig verdeeld werden. De net ingestorte Almö-brug zonder waarschuwingsseinen deed meerdere auto’s de diepte instorten. En iedereen kent het spectaculaire filmpje van de in zijn eigenfrequentie zwaaiende Tacoma-brug.
Maar niet alleen civiel-ingenieurs begaan fouten: Carolien Nieuwendijk, medewerkster van het Techniek Museum, geeft het voorbeeld van de (overigens niet tentoongestelde) roltrap. Deze is aan het begin van deze eeuw uitgevonden om mensen sneller van verdieping naar verdieping te transporteren, niet om stilstaande mensen te vervoeren. Hierdoor is een roltrap niets sneller dan een gewone trap: Een technische mislukking.
Museumdirecteur Han Heijmans zegt dat techniek voor sommigen pure wiskunde is, exact vastgelegd in regels en wetten. Een groot deel van het huidige technische niveau is echter domweg bereikt door trial and error. Instortende boorplatforms, bruggen, koeltorens en flats. Maar van fouten kan je leren. Veel van de getoonde objecten komen ons nu belachelijk voor maar zijn in hun tijd serieus uitgedacht. De bezoeker die echt van de fouten van anderen wil leren moet de teksten lezen. Dit vergt geduld maar is zeker de moeite waard. Als hij alle objecten langs is geweest, heeft hij een schrikwekkend beeld van wat de toekomstig ingenieur te wachten kan staan.
‘Mislukkingen in de techniek’ is tot en met 13 september te bezichtigen in het techniek museum Delft. Toegang: 5 gulden, studenten 3,50 gulden. Op 29 april, 7 en 20 mei worden lezingen gehouden over respectievelijk de Titanic, crissiscommunicatie en bouwwerken.
Comments are closed.