AI hackathon op de campus

Ruim honderd studenten hebben zaterdag 18 november meegedaan aan de kunstmatige intelligentie (AI)-hackathon van Dreamteam Epoch. Ze ontwikkelden een AI-model dat kan voorspellen hoeveel biomassa er in een boom is opgeslagen.

Team Epoch is een interdisciplinair en internationaal studenten-Dreamteam dat jaarlijks meedoet aan meerdere AI-competities. Met de hackaton van 18 november wilde het team studenten op een laagdrempelige manier kennis laten maken met hun werk. De opdracht vloeide voort uit de Biomasterscompetitie waar Epoch eerder dit jaar een prijs mee won. Hiervoor ontwikkelde het team een AI-model om de hoeveelheid biomassa in bosgebied in Finland te voorspellen.

In de grote zaal van onderwijsgebouw Echo voltooiden veertig teams van zowel beginners als gevorderden de opdracht. Beginners volgden eerst een tutorial waar ze leerden over de verschillen tussen machine learning, deep learning en AI.

De winnaars van de hackathon. (Foto: Team Epoch)

Tijdens de wedstrijd gaven teamleden van Epoch waar nodig tips. Zo slaagden alle deelnemers erin een model te produceren. Team ‘Byteblades & wilderness wizard’ deed dat het beste en ging met de hoofdprijs van 200 euro aan de haal. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl