Opinie

Afstudeerfonds

Studenten die deze zomer een aanvraag indienden voor ondersteuning uit het afstudeerfonds, omdat zij studietijd hadden verloren aan bijvoorbeeld een verenigingsbestuur of ziekte, kregen van het college van bestuur een ontvangstbevestiging die opgesteld was volgens het klassieke schema van de goed nieuws/slecht nieuws-mededeling.

br />
Het goede nieuws was dat op last van het ministerie van Onderwijs de toewijzingscriteria voor het afstudeerfonds waren verruimd, en het slechte nieuws was dat daarom pas in oktober een uitslag mocht worden verwacht van de afstudeerfondscommissie.

Naarmate die datum dichterbij komt dringt de betekenis van dat slechte nieuws steeds beter door. Het betekent niet alleen dat de betrokken studenten erop kunnen rekenen minimaal een maand levensonderhoud uit eigen reserves te moeten financieren, juist als voor hen het collegegeld en de ziektekostenverzekering fors duurder worden en ze hun OV-kaart hebben ingeleverd, maar ook dat iedere lange-termijnplanning door de TU wordt geblokkeerd.

Wie immers nog geen definitieve beschikking van de afstudeercommissie heeft, moet er rekening mee houden dat zijn inkomsten voor een belangrijk deel kunnen opdrogen. Een beslissing over geldzaken is dan niet eenvoudig. Een saaie afstudeeropdracht aanvaarden die snel kan worden afgerond, of een spannende die misschien uitloopt? Verhuizen naar een duurdere kamer of juist voor de goedkoopte bij je ouders thuis afstuderen? Na het afstuderen een wereldreis maken of is al het spaargeld dan al opgegaan aan collegegeld-hoog-tarief? Zolang de universiteit niets van zich laat horen blijven deze vragen onbeantwoord.

Hoewel er best aanvragers zullen zijn die makkelijk hun levensonderhoud een tijd uit eigen zak kunnen betalen, en voor hun planning niet verder kijken dan de maand lang is, komt het van de TU wat bot over dat ze er zonder meer van uitgaat dat de aanvragers wel kunnen wachten omdat het aanpassen van procedures aan nieuwe regelgeving in de zomervakantie niet handig uitkomt.

Voor studenten die hun afstudeersteun nodig hebben vanwege hun bestuurlijke activiteiten, is dit wel een wrange manier van de TU om ‘dank je wel’ te zeggen voor hun bijdrage aan het Delftse studieklimaat, dat juist door de inzet van studenten hier zo uniek is.