Campus

Afschaffen vijf-maal-acht voor velen frustrerend

De braafste leerlingen uit de klas worden gestraft – dat is voor faculteiten moeilijk te verkroppen. Het plan kwam ,,als een volslagen verassing”, zegt onderwijsdirecteur dr.ir S.A. Miedema. Hij deelde per september Werktuigbouw en Maritieme Techniek op in vijf blokken.

Hoewel Miedema nooit verklaard voorstander was van vijf-maal-acht (,,wel van een uniforme jaarindeling”) heeft hij nu de pee in. Al die verspilde energie. ,,Ik overweeg alle uren te inventariseren en een rekening naar het college te sturen.”

,,De TU is een olietanker, geen racefiets, en dat heeft gevolgen voor de manier van sturen”, zegt prof.dr. J.M. Aarts, onderwijsdirecteur van Technische Wiskunde. ,,Ik dacht: quintalen vind ik niks. Maar ik heb het wel uitgevoerd en nu wordt het zomaar terzijde geschoven. Je mag best zeggen dat ik gefrustreerd ben daarover.”

Bij Civiel dezelfde geluiden. Plus: ,,Ik heb nog geen enkele nieuwe didactische overweging gehoord om het idee te onderbouwen”, zegt drs. E. Touw. Ook de aanbieders van service-onderwijs (wiskunde en WTM) klagen. Nu duurt het nog langer voor er enige eenheid is aan de TU. En met de huidige ‘chaos’ valt er nauwelijks een rooster te maken. ,,Die situatie zal nog wel even doorgaan.”

Dr. B.A. Reith van Lucht- en Ruimtevaart vindt het besluit juist ‘uitstekend’. Ook Bouwkunde (dat ooit met de quintalen begon) ,,juicht het voornemen toe”. ,,Bestuurlijk is het een beetje gek”, zegt opleidingsdirecteur prof.ir. C.J.M. Weeber. ,,Maar wij waren toch al van plan om terug te gaan naar vier blokken. Studenten ervaren de huidige indeling als te hectisch.”
Overvallen

Hoe hebben de decanen kunnen instemmen met het plan, vragen velen op de werkvloer zich af. ,,Ik voelde me volstrekt overvallen”, geeft decaan prof.dr. P.J. Idenburg van TBM toe. ,,Er waren geen stukken bij en zeker als nieuwe decaan weet je niet direct de voorgeschiedenis. Ik vraag me af of een stringent systeem moet, maar daarover zal ik eerst met mezelf in discussie moeten, want vanuit TB wordt daar waarschijnlijk anders tegenaan gekeken dan vanuit WTM.”

,,Ik denk dat het internationale karakter van de TU nu meer een rol speelt”, verklaart decaan Overbeek (CiTG). Maar: ,,We hebben de discussie van vier jaar geleden niet opnieuw gevoerd. Er is meer naar het hart geredeneerd dan naar het verstand.”

Overbeek vertegenwoordigt zowel Aardwetenschappen (tegen quintalen) als Civiel (heeft het wel ingevoerd). ,,Het is appels en peren wegen. De voordelen van het besluit zie ik voor ogen, maar ik heb onvoldoende inzicht in de nadelen. Voor Civiel volgt een zwaar omscholingstraject. Maar de studie wordt volgend jaar gevisiteerd en zal dan toch iets willen veranderen.”

Maakt dat de stap verdedigbaar? ,,Laat ik het zo zeggen: het verzacht de pijn.” Een fraaie move is het niet, beaamt hij: ,,Het is bestuurlijk zwak. Dit getuigt niet van een goede beleidsvisie op basis waarvan het besluit destijds is genomen.”

Het plan kwam ,,als een volslagen verassing”, zegt onderwijsdirecteur dr.ir S.A. Miedema. Hij deelde per september Werktuigbouw en Maritieme Techniek op in vijf blokken. Hoewel Miedema nooit verklaard voorstander was van vijf-maal-acht (,,wel van een uniforme jaarindeling”) heeft hij nu de pee in. Al die verspilde energie. ,,Ik overweeg alle uren te inventariseren en een rekening naar het college te sturen.”

,,De TU is een olietanker, geen racefiets, en dat heeft gevolgen voor de manier van sturen”, zegt prof.dr. J.M. Aarts, onderwijsdirecteur van Technische Wiskunde. ,,Ik dacht: quintalen vind ik niks. Maar ik heb het wel uitgevoerd en nu wordt het zomaar terzijde geschoven. Je mag best zeggen dat ik gefrustreerd ben daarover.”

Bij Civiel dezelfde geluiden. Plus: ,,Ik heb nog geen enkele nieuwe didactische overweging gehoord om het idee te onderbouwen”, zegt drs. E. Touw. Ook de aanbieders van service-onderwijs (wiskunde en WTM) klagen. Nu duurt het nog langer voor er enige eenheid is aan de TU. En met de huidige ‘chaos’ valt er nauwelijks een rooster te maken. ,,Die situatie zal nog wel even doorgaan.”

Dr. B.A. Reith van Lucht- en Ruimtevaart vindt het besluit juist ‘uitstekend’. Ook Bouwkunde (dat ooit met de quintalen begon) ,,juicht het voornemen toe”. ,,Bestuurlijk is het een beetje gek”, zegt opleidingsdirecteur prof.ir. C.J.M. Weeber. ,,Maar wij waren toch al van plan om terug te gaan naar vier blokken. Studenten ervaren de huidige indeling als te hectisch.”
Overvallen

Hoe hebben de decanen kunnen instemmen met het plan, vragen velen op de werkvloer zich af. ,,Ik voelde me volstrekt overvallen”, geeft decaan prof.dr. P.J. Idenburg van TBM toe. ,,Er waren geen stukken bij en zeker als nieuwe decaan weet je niet direct de voorgeschiedenis. Ik vraag me af of een stringent systeem moet, maar daarover zal ik eerst met mezelf in discussie moeten, want vanuit TB wordt daar waarschijnlijk anders tegenaan gekeken dan vanuit WTM.”

,,Ik denk dat het internationale karakter van de TU nu meer een rol speelt”, verklaart decaan Overbeek (CiTG). Maar: ,,We hebben de discussie van vier jaar geleden niet opnieuw gevoerd. Er is meer naar het hart geredeneerd dan naar het verstand.”

Overbeek vertegenwoordigt zowel Aardwetenschappen (tegen quintalen) als Civiel (heeft het wel ingevoerd). ,,Het is appels en peren wegen. De voordelen van het besluit zie ik voor ogen, maar ik heb onvoldoende inzicht in de nadelen. Voor Civiel volgt een zwaar omscholingstraject. Maar de studie wordt volgend jaar gevisiteerd en zal dan toch iets willen veranderen.”

Maakt dat de stap verdedigbaar? ,,Laat ik het zo zeggen: het verzacht de pijn.” Een fraaie move is het niet, beaamt hij: ,,Het is bestuurlijk zwak. Dit getuigt niet van een goede beleidsvisie op basis waarvan het besluit destijds is genomen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.