Actie tegen peuken op campus

Leden van personeelsvereniging Prometheus zijn in actie gekomen tegen rondslingerende sigarettenpeuken. Op de rookvrije campus wordt verrassend veel gerookt, zo blijkt uit de opbrengst.

(Foto: Sicco van Grieken)

Na een oproep in de Prometheus-nieuwsbrief meldden meer dan vijftig leden zich aan voor een schoonmaakactie. Dinsdag 24, woensdag 25 en donderdag 26 oktober offerden zij in wisselende samenstellingen hun pauzes op om peuken weg te halen rondom de aula en de TU Delft Library. Dat leverde al drie gevulde vuilniszakken op.

Vrijdag 27 oktober zijn de schoonmakers actief rondom de faculteiten 3mE en EWI. Komende week zijn de faculteiten TBM, TNW, CiTG en het RID (reactorinstituut) aan de beurt. Prometheus zal daarna de eindbalans opmaken.

De personeelsvereniging startte de actie om een collega bij te staan die rondom de aula opruimt. Een frustrerende klus, vertelt Prometheus-manager Jackie Frew uit eigen ervaring. “De volgende dag liggen er weer peuken.”

Het opruimen gebeurt met medeweten van de directie Campus Real Estate & Facility Management. Frew hoopt dat er door de actie meer bewustzijn ontstaat bij medewerkers en studenten. Roken is namelijk al sinds 2020 verboden op de campus en peuken leveren milieuschade op. (SB)

(Foto: Sicco van Grieken)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl