Acht nieuwe Medical Delta-hoogleraren

De acht nieuwe Medical Delta-hoogleraren. V.l.n.r. Ariane Briegel, Eline Slagboom, Gijsje Koenderink, Lioe-Fee de Geus-Oei, Maaike Kleinsmann, Marion Smits, Maureen Rutten-van Mölken en Sieta Bierma-Zeinstra. (Foto’s: Medicaldelta.nl)

Acht onderzoekers, allen vrouw, zijn op 15 november benoemd tot Medical Delta-hoogleraar. Ze gaan onderzoek doen op het grensgebied tussen gezondheidszorg en technologie. Daarvoor krijgen zij een dubbele of zelfs driedubbele aanstelling: naast de TU Delft is óók het Erasmus MC, LUMC, de Universiteit Leiden of de Erasmus Universiteit hun werkgever.

Zes van de nieuwe Medical Delta-hoogleraren werkten nog niet eerder op de TU Delft, twee van hen (Maaike Kleinsmann en Gijsje Koenderink) wel. In totaal zijn er nu 32 Medical Delta-hoogleraren.

Eén van de nieuwe hoogleraren is Lioe-Fee de Geus-Oei. Zij doet onderzoek naar kankertherapie op maat. Door breder gebruik van technieken die de plek van moleculen in het lichaam tonen, zijn tumoren nog beter in kaart te brengen. Daardoor kunnen artsen per patiënt de meest effectieve behandeling kiezen.

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl