Aardwetenschappen heeft de beste docenten

Docenten van de opleiding technische aardwetenschappen zijn de beste van Delft. Dat blijkt uit een landelijke enquête onder studenten door onderzoekscentrum Choice.

De docenten werden door hun studenten gewaardeerd met een 7,7. Dat is hoger dan het landelijke gemiddelde dat universitaire studenten gaven aan hun docenten, namelijk een 7,4.

Twintigduizend studenten gaven in de jaarlijkse enquête van onderzoeksbureau Choice hun mening over het onderwijs dat ze krijgen. Zo mochten ze, voor de verandering, hun docenten een cijfer geven. De onderwijzers kregen een cijfer voor deskundigheid in het vakgebied, onderwijsvaardigheid en voor hun beschikbaarheid voor studenten. De aardwetenschappers scoorden met een 8,1 vooral hoog op beschikbaarheid. Voor de deskundigheid in hun vak kregen ze een 7,8 en hun onderwijzende kwaliteiten werden gewaardeerd met een 7,1.

De tweede plaats in Delft gaat naar de onderwijzers van technische natuurkunde (7,5). Maar ze kunnen trots zijn op de hoogste waardering, een 8,3, voor de kennis voor hun vak. Technische bestuurskunde, civiele techniek en scheikundige technologie (allen 7,4) delen de derde plaats.

Bouwkundedocenten werden door hun studenten het slechtst beoordeeld, met een 6,6. Zij zijn van alle Delftse docenten het minst bereikbaar voor studenten, met een 6,1 voor beschikbaarheid. Ook hun vakdeskundigheid wordt met een 7,0 het minst gewaardeerd. Op onderwijskunsten scoren de maritieme techniekleraren het slechtst met een 6,3.

Wel moet gezegd dat niet alle gegevens van dit jaar zijn. Niet alle opleidingen worden ieder jaar geënquêteerd, omdat dit teveel werk zou zijn. De oudste gegevens komen uit de enquête van 2004, zo ook de scores van de bouwkundedocenten. De onderwijzers van technische wiskunde en sustainable molecular science and technology zijn helemaal niet te vinden in de scorelijst. Zij ontsprongen de dans omdat de gegevens niet betrouwbaar zijn. Er was een te lage respons onder studenten en de opleiding bestaat nog te kort.

De docenten van technische aardwetenschappen hebben misschien de Delftse collega’s achter zich gelaten, ze zijn nog lang niet aan de top van Nederland. De ‘winnaars’, docenten van de opleidingen literatuurwetenschappen, Duits en Slavische talen en culturen in Leiden, kregen van hun studenten een 8,5. Mogelijk werkt de kleinschaligheid van deze opleidingen in hun voordeel, omdat over het algemeen docenten van kleinere opleidingen als theologie en wijsbegeerte beter werden beoordeeld.

In het onderzoek werden ook studenten aan het hbo gevraagd hun waardering over hun leraren uit te spreken. Zij kwamen gemiddeld met een 6,9 op een half punt lager uit dan de universitaire studenten.