Aanvraag vernieuwing onderwijs anders

Als universiteiten of hogescholen een nieuwe opleiding willen starten, dan moeten ze hiervoor een verzoek indienen bij de commissie doelmatigheid hoger onderwijs (CDHO). Minister Dijkgraaf wil dat de regels voor zo’n aanvraag veranderen.

Dijkgraaf stelt een internetconsultatie voor. Universiteiten en hogescholen krijgen voortaan het verzoek om hun plannen voor een nieuwe opleiding te melden voordat ze een aanvraag indienen. Iedereen die wil, mag kritiek leveren en verbeteringen voorstellen. Op deze manier kunnen instellingen eerder met elkaar in gesprek en dat zou de samenwerking ten goede komen.

De aanvraagprocedure zelf verandert ook. Voorheen konden alleen instellingsbesturen reageren op de aanvraag van een andere universiteit of hogeschool. Straks mogen ook werkgevers, studentenorganisaties en andere belanghebbenden hun mening geven.

Het onderwijs vernieuwen kan ook door een bestaande opleiding om te vormen. Maar waar ligt de grens? Mag je, om maar iets te noemen, een bestaande ict-opleiding omvormen tot een opleiding kunstmatige intelligentie?

“Waar sommige instellingen ruimte zien om te vernieuwen binnen het bestaande opleidingsaanbod, wensen andere instellingen voor grofweg dezelfde ontwikkeling een nieuwe opleiding te starten”, schrijft Dijkgraaf. Daarom wil hij instellingen beter voorlichten over de ruimte die ze hebben voor vernieuwing van het onderwijs binnen het bestaande aanbod. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl