Aanleg tram 19 leidt tot verkeerschaos

Straten en bruggen worden de komende jaren flink onder handen genomen om ervoor te zorgen dat tramlijn 19 eind 2011 door Delft kan rijden. Dit leidt tot de nodige verkeerschaos.

Dat bleek afgelopen maandagavond in DOK Centrum tijdens de inloopavond van de gemeente Delft en Stadsgewest Haaglanden. Het is voor het eerst dat er harde data worden genoemd over wanneer de tramwerkzaamheden beginnen en klaar zijn. De nieuwe tramlijn 19, die Leidschendam, Den Haag en het station van Delft met de TU campus moet verbinden, liep al heel wat vertraging op. Delftse bruggen als de Kapelsbrug, Hambrug en Sint Sebastiaansbrug bleken niet berekend op het gewicht van een tram, waardoor er extra tijd moest worden uitgetrokken voor verbreding en vervanging van de bruggen.
Na de bouwvak gaat de Jaffalaan op de schop, begin volgend jaar ligt de Julianalaan open voor het vervangen van de riolering. In 2010 zijn de eerste bouwvakkers op de Sint Sebastiaansbrug te zien. De brug wordt een meter verhoogd en twee meter verbreed aan de oostzijde. Het middendeel van de brug blijft beweegbaar. Daarna volgt de Hambrug.
Omwonenden mopperen tijdens de bijeenkomst over de verkeershinder. Maar de problemen die zij hebben met de te vervangen Kapelsbrug zijn zo mogelijk nog groter. De afgelopen weken zorgde het nieuwe ontwerp van de Kapelsbrug voor een storm van protest. Projectmanager Jan Meeuse gaat helaas nauwelijks op kritiek op het strakke moderne ontwerp van de nieuwe brug in. Hij verwijst alleen naar de procedure die nog gaande is.
Wanneer de eerste tram gaat rijden is nu bekend, maar hoe studenten, medewerkers en omwonenden tijdens de aanpak van de bruggen en het open liggen van de straten door en van de TU-wijk moeten rijden is nog niet duidelijk. De gemeente puzzelt nog op de details.

Naam: Diederik Apotheker
Faculteit: Techniek, Bestuur en Management
Titel afstudeerscriptie: The Design of a regulatory framework for a carbon dioxide pipeline network

“Mijn afstudeeronderzoek raakt aan het bestaansrecht van de faculteit”, vertelt Diederik Apotheker. “Ik deed onderzoek naar een pijpleiding waar CO2 doorheen kan. Daar was veel interactie tussen de technische componenten en economische belangen.”
Apotheker deed vijf jaar over zijn studie, maar is begonnen bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. “Daar was ik op een gegeven moment bezig met de staartvleugel van een toestel dat helemaal niet gebouwd ging worden. De relevantie daarvan ontging me.” Daarom besloot hij verder te kijken. “Ik ging politieke wetenschappen in Leiden studeren, maar daar bleken ze weinig probleemoplossend te werk te gaan.” De ideale mix vond hij uiteindelijk opnieuw in Delft, bij technische bestuurskunde. Studievertragingen vind hij daarom ‘doodnormaal’. Zéker als je de verkeerde studiekeus hebt gemaakt. “Dan kun je beter je horizon verbreden of wat tijd in je hobby’s steken.”
De belangrijkste tip die hij toekomstige afstudeerders kan geven, is om drie doelgroepen tevreden te houden: Jezelf (“Je moet het wel leuk vinden”), je stagebedrijf (“Het bedrijf moet er wat aan hebben, anders kom je in isolatie terecht”) en tot slot je begeleiders bij de TU.