Aangifte tegen studenten die racistische beelden deelden

De Erasmus Universiteit Rotterdam en de Hogeschool Rotterdam gaan aangifte doen tegen studenten die in een app-groep racistische, antisemitische en seksistische beelden deelden.

Het gaat om een appgroep voor derdejaarsstudenten van het Erasmus University College (EUC), meldt Erasmus Magazine. De beelden zouden op 8 februari zijn gedeeld door leden van roeivereniging Skadi die aan de EUR en de Hogeschool Rotterdam studeren. Een vriend die wel aan het EUC studeert zou hen hebben toegevoegd aan de appgroep.

Collegevoorzitter Hans Smits van de EUR heeft de studenten gesproken en vindt hun gedrag onacceptabel. Hij zal passende maatregelen nemen, “zoals het voorbereiden van een aangifte”. De studenten hebben afgelopen maandag hun excuses aangeboden”.

Ook de Hogeschool Rotterdam doet aangifte en overweegt schorsing van de betrokken studenten. “De afbeeldingen waren zo ranzig dat ik er een half uur misselijk van ben geweest”, zegt collegevoorzitter Ron Bormans tegen Profielen. (HOP, Hein Cuppen)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl