Kort

6 april – academische actiedag

Dinsdag 6 april vinden er in Den Haag en universiteitssteden acties plaats om aandacht te vragen voor de structurele onderfinanciering van het academisch onderwijs in Nederland. Een delegatie van het actieplatform Normaal Academisch Peil overhandigt een manifest aan demissionair minister van Engelshoven en aan de nieuwe leden van de Tweede Kamer. Daarin staat dat er structureel 1,1 miljard per jaar meer in het academisch onderwijs geïnvesteerd moet worden.

De actievoerders voelen zich gesteund door een onlangs verschenen adviesrapport, dat in opdracht van het ministerie van OCW tot stand kwam. De universiteiten zouden structureel 800 miljoen euro extra moeten krijgen, valt daarin te lezen, plus een eenmalige inhaalslag van 300 miljoen euro.

Met een structureel bedrag van 1,1 miljard is de inzet van Normaal Academisch Peil dus ietsje hoger. “Maar het rapport onderschrijft in elk geval dat er een flinke investering moet worden gedaan”, zegt een woordvoerder van de organisatie. “Wij denken dat dit bedrag nodig is.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl