3,4 miljoen voor aardwarmte-onderzoek

De Europese Commissie steekt 3,4 miljoen euro in een onderzoeksprogramma voor veilig en efficiënt gebruik van aardwarmte. In totaal zijn daar 13 promovendi van 4 universiteiten bij betrokken, van wie 5 promovendi van de onderzoeksgroep geothermie (Civiele Techniek en Geowetenschappen). Die groep leidt ook het onderzoek aan het Delfts geothermieproject dat eind 2020 gerealiseerd zal worden.
Veel Europese landen willen toepassing  van aardwarmte uitbreiden om CO2-uitstoot te reduceren, maar er zijn nog veel hindernissen te overwinnen voordat dat veilig en efficiënt kan. Onderzoekster dr. Maren Brehme (CiTG) zal het project EasyGo (Efficiency and Safety in Geothermal Operations) leiden. Ze zegt daarover: “We willen de volgende generatie leiders in de geothermie opleiden met de meeste ervaring, de beste vaardigheden en een optimaal netwerk. En we geloven dat dit project dat waarmaakt.” Het opleidingsprogramma in de geothermie maakt onderdeel uit van 147 innovatieve trainingsnetwerken (ITNs) waar de Europese Commissie een half miljard euro in investeert. EasyGo maakt deel uit van de Idea League –netwerk, dat bestaat uit vijf Europese technische universiteiten: TU Delft, ETH Zürich, RWTH Aachen en Politecnico di Milano.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl