260 Roemenen kregen stufi via oplichting

Een Roemeense organisatie heeft in de afgelopen vijf jaar 260 studenten aan fictief werk geholpen, zodat ze in Nederland studiefinanciering konden aanvragen. Dat blijkt uit antwoord op Kamervragen.

Op papier was de constructie waterdicht. De familie van de student gaf geld aan deze organisatie (GCRS), die dat geld aan de student overmaakte als salaris, zogenaamd voor freelance journalistiek werk. Dankzij dat ‘salaris’ kon de student bij DUO studiefinanciering aanvragen. Dit ‘salaris’ werd dan weer teruggestort naar de familie. De constructie werd door Roemeense journalisten ontdekt en de Groningse Ukrant schreef er eerder dit jaar over.

Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt stelde er schriftelijke vragen over. Hij wilde onder meer weten hoeveel Roemenen studiefinanciering kregen dankzij GCRS. Dat waren er de afgelopen vijf jaar circa 260, meldt het ministerie, van wie 45 nog dit najaar. Volgens cijfers studeren er 6.700 Roemeense studenten in Nederland.

Volgens demissionair minister Dijkgraaf kan DUO niets tegen deze constructies doen. De instantie mag alleen beoordelen of studenten recht hebben op studiefinanciering. Dijkgraaf wil wel kijken wat er mogelijk is om deze constructies te bestrijden. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl