Kort

142 miljoen euro aan ‘zwaartekrachtsubsidies’

Zeven wetenschappelijke samenwerkingsverbanden hebben elk tussen de 15 en 22 miljoen euro aan ‘zwaartekrachtsubsidies’ gekregen voor onderzoek dat afzonderlijke universiteiten nooit zelf zouden kunnen betalen. Dat heeft het kabinet maandag bekendgemaakt.

Het gaat om consortia van Universiteit Utrecht, de Radboud Universiteit, Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit van Amsterdam, TU Eindhoven en de Vrije Universiteit Amsterdam. Onderzoeksfinancier NWO heeft het geld verdeeld.

Een van de zeven uitgekozen consortia brengt biologen en technologieontwikkelaars samen om lichaamscellen te kunnen bestuderen (en manipuleren) in ziek en gezond weefsel. Het moet tot betere behandeling van ziekten leiden. Een ander consortium wil bestuderen hoe jongeren opgroeien en zich ontwikkelen in het onderwijs en hun sociale omgeving. In dat project werken neurowetenschappers en gedragswetenschappers samen.

Met het geld (142,7 miljoen euro) gaan de consortia tien jaar lang onderzoek doen. Het komt dus neer op zo’n twee miljoen euro per jaar. De Zwaartekrachtsubsidies zijn in 2012 voor het eerst toegekend. In totaal zijn er nu vijf rondes geweest en aankomend collegejaar komt er een zesde ronde. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl