Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Aandacht voor student verhoogt studierendement

In hun pogingen om de studie-uitval te bestrijden, vergeten hogescholen en universiteiten hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor persoonlijke problemen van studenten.


Onderzoekers van het Windesheim-lectoraat verslavingspreventie, gezondheid en sociale cohesie van de Hogeschool Windesheim lieten meer dan tweeduizend studenten een vragenlijst invullen. Wat bleek? Studenten met overgewicht, verslavingsproblemen of angst- en depressieklachten blijken vaker in de knoei te komen hun studie. Ook studenten die zich nauwelijks verbonden voelen met hun opleiding en medestudenten presteren minder goed. 


“Het lijken inderdaad open deuren”, zegt projectleider Danielle Schwartz. “Maar het maakt wel duidelijk dat maatregelen als selectie aan de poort niet genoeg zijn om het studierendement te verhogen. Ook gemotiveerde studenten met goede cijfers kunnen in het derde jaar nog uitvallen door persoonlijke problemen.”


Maar liefst vijftien procent van de Windesheim-studenten is bijvoorbeeld mantelzorger. Verbazingwekkend veel, vindt Schwartz. Windesheim gaat meer onderzoek doen naar deze kwetsbare groep. “Het zorgen kan te zwaar worden. Als dat gebeurt, moet er iemand zijn die de student helpt of eventueel doorstuurt naar een professionele hulpverlener.”


Studenten kunnen in een isolement raken waar ze maar moeilijk uitkomen. “Als werknemers overspannen zijn of om een andere reden tijdelijk niet kunnen werken, krijgen ze begeleiding en keren ze meestal weer terug op het werk. Afgehaakte studenten beginnen niet meer aan hun opleiding als niemand zich om hen bekommert”, geeft Schwartz aan.


Onderwijsinstellingen kunnen dus maar beter de gezondheid van hun studenten in de gaten houden en de sociale cohesie bevorderen, is de aanbeveling van het onderzoek. Dat zou een positief effect kunnen hebben op het studiesucces.




 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.