Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Creatief nadenken over mensenrechten

Over ethiek denken op dezelfde innovatieve manier als het wetenschaps- en technologisch denken. Daarvoor pleitte professor John Tasioulas, tijdens de tweede Van Hasseltlezing, woensdag 23 november in het Prinsenhof.

‘The dynamics of big data and human rights’, heette de lezing van John Tasioulas, professor of politics, philosophy and law van King’s College in Londen. Nader gespecificeerd: ’the case of scientific research’. Dat die big data zoveel invloed hebben op wetenschappelijk onderzoek had prof. ir. Karel Luyben zich niet gerealiseerd, vertelde de rector magnificus in zijn slotpraatje. “De meeste studenten aan de TU krijgen les in ethiek”, zei hij, “maar dat zal in de toekomst opgevoerd moeten worden.”


Frans van Hasselt


Technologie is altijd middel tot een doel, geen doel op zich. Dat zei burgemeester Marja van Bijsterveldt al in haar introductiepraatje in de goed gevulde Van der Mandelezaal. “Studenten uit alle tijden hebben te maken met morele dilemma’s.” Ze maakte daarmee niet alleen een bruggetje naar de aanstaande spreker, maar refereerde specifiek aan de naamgever van de jaarlijkse lezing, Frans van Hasselt. Deze moedige student weg- en waterbouwkunde hield in november 1940 een gloedvol betoog tegen het ontslag van Joodse hoogleraren door de Duitse bezetter. Hij werd opgepakt en kwam in 1942 om in het concentratiekamp in Buchenwald.


Wetenschap en privacy


Ook de hedendaagse student wordt geconfronteerd met ethische dilemma’s. Denk aan ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld robots, genetica en bio-engineering. Big data kunnen handig zijn in de strijd tegen ziektes of criminaliteit, maar hoe verhoudt zich dat tot de privacy en de privéveiligheid, vroeg Tasioulas, zich af. Zijn verhaal ging over de ethische impact van datawetenschap. Niet alleen heeft iedereen het recht om van de voordelen van de wetenschap te profiteren, bijvoorbeeld op medisch gebied, maar ook om wetenschap uit te oefenen. Het recht op privacy en het recht op wetenschap lijken met elkaar in conflict, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Mensenrechten evolueren met de tijd mee, aldus Tasioulas. Het (voorgestelde) recht op internettoegang is bijvoorbeeld vrij nieuw en het recht op een bepaalde levensstandaard staat flink onder druk door de klimaatverandering.


Creatief nadenken


Na een gedegen betoog van ruim een half uur kwamen zijn conclusies: “De opkomst van big data is een dramatisch voorbeeld van hoe wetenschappelijke en technologische innovatie zowel enorme potentiële voordelen voortbrengt als ernstige risico’s. In antwoord op de uitdaging van het veiligstellen van de voordelen en tegelijkertijd het minimaliseren van de risico’s, moeten we een ethische manier van denken aanwenden die net zo innovatief is als het wetenschaps- en technologisch denken. In het bijzonder moeten we deze ontwikkelingen niet met een dogmatisch, vaststaand begrip van mensenrechten confronteren dat niet aan de veranderende omstandigheden beantwoordt. In plaats daarvan moeten we creatief nadenken over de manier waarop de inhoud van de mensenrechten -zoals het recht op privacy en op wetenschap- wellicht moet worden herzien om de uitdagingen van deze vierde industriële revolutie te pareren.”


Jimmy Tigges / Redacteur Sport

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.