Geen extra bestuursmaanden voor SoSalsa

(Foto: SoSalsa)

De TU Delft hoeft geen extra bestuursmaanden toe te kennen aan studentendansvereniging SoSalsa. Die uitspraak deed de Raad van State op woensdag 8 november.

Het bestuur krijgt nu 22 bestuursmaanden van de TU, een financiële vergoeding voor studievertraging door bestuurswerk. De SoSalsa-bestuurders vinden dat zij recht hebben op 24 extra bestuursmaanden om de door hen gehuurde zaal in zalencomplex Delftstede te onderhouden. Zij huren dat onderkomen omdat ze vinden dat niet al hun activiteiten passen in sport- en cultuurcentrum X. Het rooster is er te vol en de danszalen te klein, aldus SoSalsa.

De vereniging probeerde eerst meer bestuursmaanden te krijgen via een interne bezwaarprocedure van de TU. Toen dat niet lukte, stapten de studenten naar de Raad van State. Die vindt dat de TU met voldoende argumenten heeft aangetoond dat de vereniging geen recht heeft op extra maanden, omdat de dansruimtes van X geschikt zijn voor de lessen van SoSalsa.

Daarnaast stellen de TU en de Raad dat het niet mogelijk is ‘om verenigingen volledig te faciliteren in de uitoefening van hun activiteiten. Gezien het aantal verenigingen kan het voorkomen dat er niet altijd zoveel plaats beschikbaar is bij X als een vereniging wenst’.

• De volledige uitspraak is hier te lezen.