De hoofdsponsor van het Vattenfall Solar Team heeft laten weten de samenwerking met het Delftse zonnewagenteam na de komende race in Australië te beëindigen.
Daarmee komt er een eind aan een tijdperk van twintig jaar waarin eerst Nuon, en sinds 2019 Vattenfall, het Delftse zonnewagenteam als hoofdsponsor steunden. Bij de eerste Delftse deelname aan de World Solar Challenge in 2001 sponsorde Nuon voor één miljoen euro de speciale zonnecellen van ruimtevaartkwaliteit. Hoe hoog tegenwoordig de sponsorbijdrage van Vattenfall is, wordt niet bekendgemaakt.
Dit jaar loopt het sponsorcontract nog door, zodat het Vattenfall Solar Team het plan kan waarmaken om in oktober weer deel te nemen aan de tweejaarlijkse Bridgestone Solar Challenge in Australië. Hun Nuna11 moet de tragedie van NunaX goedmaken die in de laatste etappe van de race in 2019 in de brand vloog.
Daarnaast moet het team op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor per 2022. “We zijn in gesprek met een aantal partijen”, zegt Tanya Spee (Vattenfall Solar Team, partnership & public relations). “We hebben goede hoop op tijd een andere sponsor te vinden.”
Vattenfall heeft besloten tot nieuwe sponsorstrategie en neemt daarom afscheid van het zonnewagenteam, vertelt Robert Portier (mediarelaties Vattenfall). In plaats van het hele jaar door nieuwtjes over zonne-energie kiest het bedrijf nu voor kortlopende campagnes over een breder spectrum aan onderwerpen. Wind op zee, aardewarmte, stadswarmte en CO2-vrije industrie zijn onderwerpen die nu nog nauwelijks onder de aandacht komen. Daarnaast wordt nieuws over de zonnewagen vooral opgepikt door traditionele media zoals televisie en krant. Met gesponsorde items over andere CO2-vrije energievormen wil het energiebedrijf zich vooral richten op sociale media.
Kennisoverdracht
Vattenfall en het Delftse zonnewagenteam gaan als vrienden uiteen, laat Spee weten. Zo heeft Vattenfall toegezegd alle kennis te zullen overdragen aan een volgende sponsor om een soepele overgang te bewerkstelligen.
In het gezamenlijke persbericht verklaart Martijn Hagens, ceo van Vattenfall Nederland: “Ik ben altijd trots geweest op onze relatie met het Vattenfall Solar Team en op hun prestaties. Samen hebben we grote successen gevierd en het team heeft jong en oud geïnspireerd om na te denken over fossielvrij leven. Bovendien heeft de samenwerking een zeer positieve impact gehad op ons merk. Als bedrijf slaan we nu een andere weg in, maar we blijven het team natuurlijk met interesse volgen en wensen ze veel overwinningen en successen toe. Hopelijk kunnen we nog eenmaal samen de overwinning binnenslepen.”
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.