Acht Vidi-beurzen voor Delftse onderzoekers

Onderzoeksfinancier NWO heeft 102 wetenschappers een Vidi-financiering van totaal 86,8 miljoen euro toegewezen. Acht van hen zijn verbonden aan de TU Delft, en drie van hen aan de faculteit Civiele techniek en Geowetenschappen.

Christian Andersen (QuTech, faculteit Technische Natuurwetenschappen) werkt aan quantumspinnetwerken: “Het is nog steeds een open vraagstuk hoe we de beste quantumchips kunnen maken. Een belangrijke uitdaging is hoe we veel quantumbits met elkaar kunnen verbinden.”

Sabina Caneva (Faculteit Mechanical Engineering) werkt aan een biofysisch platform om de dynamiek van biomoleculen te beheersen. “Door ultraplatte, biocompatibele 2D-materiaaloppervlakken te combineren met DNA-nanotechnologie, zullen we met behulp van fluorescentiemicroscopietechnieken bestuderen hoe biomoleculen functioneren.”

Anne-Catherine Dieudonné (Faculteit Civiele techniek en Geowetenschappen) bestudeert het dynamisch evenwicht van water in klei. “Het project zal leiden tot meer technisch vertrouwen in de haalbaarheid en veiligheid van geologische opslag van radioactief afval in kleiformaties.”

Richard Kraaij (Faculteit Elektrotechiek, Wiskunde & Informatica) werkt aan optimalisatie op gekromde ruimten. Net als de snelste route van Amsterdam naar San Francisco een gekromd pad is over Groenland, zo zijn ook andere oplossingen te optimaliseren door eerst de desbetreffende kromming te vinden.

Darinka Czischke (Faculteit Bouwkunde) werkt aan wonen in de 21ste eeuw, met name aan collectieve woonvormen als alternatief voor het traditionele gezinsmodel. “Deze ‘collectieve woonvormen’ proberen wonen betaalbaarder te maken, de impact op het milieu te verminderen en eenzaamheid te bestrijden door middel van sterkere sociale verbindingen. In hoeverre zijn meer mensen bereid om zo te leven?”

Mohammad Fotouhi (Faculteit Civiele techniek en Geowetenschappen) heeft een idee om de levensduur van composiet materialen te verlengen door er ductiliteit (‘taaiheid’) aan toe te voegen. Taaiere composieten zouden de kosten kunnen verlagen zonder in te boeten op de prestaties.

Oriol Colomés Gené (Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen) werkt aan drijvende zonneparken. Met name aan oplossingen voor de complexe uitdaging van wind en golven waar grote zonnevelden aan bloot staan. Hij wil ‘de weg vrijmaken voor een duurzame opschaling van drijvende zonne-energie en bijdragen aan toekomstige offshore-ontwikkelingen.’

Borbála Hunyadi (Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica) wil een plattegrond ontwikkelen van neurologische aandoeningen. Op basis van eigenschappen van individuele breinetwerken kan een patiënt op de plattegrond geplaatst worden. Dat zou een arts helpen bij diagnose en behandelplan.

• Lees er meer over op de website van TU Delft