Campus Open Dagen

Scholieren komen sfeer proeven: ‘Naar alfastudies keek ik sowieso al niet’

Donderdag en vrijdag is de TU Delft het decor van de Campus Open Dagen. Het is de eerste periode in het collegejaar waarin scholieren een kijkje kunnen nemen bij de onderwijsinstelling waar ze mogelijk gaan studeren. Zijn ze er al uit?

Open dagen op de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica in maart 2023. (Foto: Justyna Botor)

Stroopwafels gedoopt in chocolade, experimenteren met vr-brillen en Dokter Bibber met het TU-logo: wie een dezer dagen rondloopt in de aula zou bijna denken dat studeren alleen maar leuk en lekker is. Elisa (16) en haar moeder zijn via de zogenoemde Inspiratiemarkt (ook met drones en spinningfietsen) in de foyer op weg naar een ontwerpsessie, gevolgd door een rondleiding over de campus.

Haar studiekeuze staat zo goed als vast, vertelt Elisa. “Het wordt industrieel ontwerpen. Nu nog bedenken waar.” De opleiding is een goede mix tussen haar creatieve en haar technologische kant, denkt ze. Wietske (17) ziet industrieel ontwerpen ook wel zitten, vertelt ze in de hal van de desbetreffende faculteit. “Maar bouwkunde lijkt me ook leuk. Het wordt een lastige keuze.”

Schifting

Jochem (16) heeft juist ‘nog niet echt een idee’. Toch zijn veel opties allang gesneuveld: “Naar alfastudies keek ik sowieso niet, want die zijn niks voor mij.” Die schifting hebben de meeste bezoekers gemaakt, zo blijkt. Marijn (18) uit Groningen wil ‘waarschijnlijk een technische studie doen’. “En dan moet je kijken in Delft, zelfs al is het ver van huis.”

Voor Quint (16) uit Utrecht staat een bèta-opleiding zo goed als vast. Hij wordt naar eigen zeggen ‘gewoon blij’ van bètavakken. Industrieel ontwerpen is wel iets, denkt hij, al is hij daarnaast benieuwd naar de onlangs hernoemde opleiding earth, climate and technology studies (dit studiejaar nog applied earth sciences). Hoewel zijn vader net in een online vergadering zit (‘hij moet gewoon werken vandaag’) is Quint blij dat hij mee is. “Dan kun je alles met iemand bespreken.”

Voetsporen

Filip (17) weet zeker dat het ‘iets technisch wordt’. Hij ging al naar een voorlichting natuurkunde op de Universiteit Leiden, maar vond dat te theoretisch. Op zijn shortlist staan civiele techniek, maritieme techniek en werktuigbouwkunde. Naast hem staat zijn vader, een enthousiaste TU-alumnus werktuigbouwkunde. Hoopt paps stiekem dat zijn zoon in zijn voetsporen treedt? “Dat hoeft van mij niet per se. Maar ik denk dat hij zich zou vermaken.”

Weten de scholieren wat er speelt op de TU Delft en in het hoger onderwijs? Dat sociale onveiligheid op dit moment hét onderwerp is op de TU zegt geen van de scholieren die Delta sprak iets. De kabinetsplannen, waaronder de langstudeerboete, doen ze vooralsnog weinig. Quint (16): “Ik zie wel wat er gebeurt. Ik denk dat het wel goedkomt.” Alleen Marijn (18) zegt ronduit dat hij de boete een slecht idee vindt, hoewel het hem niet weerhoudt van studeren. “Niet iedereen leert even makkelijk. Anderen hebben problemen thuis. Dat moet je niet afstraffen.”

Kamertekort

Over het kamertekort maken de aankomende studenten zich zorgen. Zo speelt het voor de Groningse Marijn mee in zijn studiekeuze. “Als ik ergens anders ga studeren, moet ik op kamers. Delft is bijvoorbeeld drie uur met de trein. Dat kan niet heen en terug op dezelfde dag.” Het kan ervoor zorgen dat hij toch voor Groningen kiest. “Daar heb ik een netwerk en kan ik terugvallen op mijn ouders. Het is makkelijker.” Wietske uit  Langweer laat de afstand zelfs meespelen in de keuze voor het hbo of de universiteit: de hogescholen in Zwolle en Leeuwarden zijn wél te forenzen vanaf haar ouderlijk huis.

Voor Sterre (17), die twijfelt tussen biomedische wetenschappen (in Leiden) en life science & technology (in Leiden en Delft) is het kamertekort een ‘puntje om over na te denken’. “Ik woon in Apeldoorn. Naar Delft is het alleen al twee uur van station naar station. Leiden is iets minder ver.” Filip (17) komt uit Voorburg en wil zeker thuis blijven wonen. Hij kijkt alleen in Leiden, Delft en Rotterdam, ‘anders moet je zo ver reizen’. Zijn vader, TU-alumnus, weet onbevooroordeeld de andere reden om te kiezen voor Delft. Lachend: “Het is toch gewoon de beste universiteit?”

De Campus Open Dagen vinden plaats op donderdag 17 oktober en vrijdag 18 oktober. Op het programma staan onder andere een Inspiratiemarkt, voorlichtingen per opleiding, informatiemarkten op de faculteiten en centrale rondleidingen.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl