Sabine Roeser tijdelijk decaan TBM

Hoogleraar ethiek Sabine Roeser neemt half november de taken over van decaan Aukje Hassoldt van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). Zij doet dat in haar functie als plaatsvervangend decaan. Volgens een woordvoerder is het niet nodig om een interim-decaan aan te stellen, omdat de vacature voor decaan TBM binnenkort gepubliceerd kan worden. Rector magnificus Tim van der Hagen stelt momenteel de profielschets op, mede gebaseerd op een concept van het managementteam van de faculteit.

De woordvoerder gaat ervan uit dat de zoektocht naar een opvolger voorspoedig zal verlopen. Dat zou een breuk zijn met het verleden. Voordat Hassoldt in 2019 werd binnengehaald, had TBM in vier jaar tijd vier verschillende (interim-)decanen. Maar de faculteit staat er volgens de woordvoerder nu beter voor. Rector Van der Hagen bevestigt dat op intranet, waar hij zijn dank uitspreekt voor Hassoldts ‘energie en toewijding’. “De faculteit heeft een uitstekende positie en zij kan TBM met vertrouwen overdragen.”

‘Versterking van de brug’

Het college van bestuur besluit uiteindelijk over de benoeming van de nieuwe decaan, na advies van een benoemingsadviescommissie. Daarna wordt dat voorgenomen besluit besproken met de lokale medezeggenschap: de onderdeelcommissie (voor medewerkers) en de facultaire studentenraad.

Aukje Hassoldt breekt haar tweede termijn af als TBM-decaan voor een nieuwe baan als decaan van de Rotterdam School of Management bij de Erasmus Universiteit (EUR). Voor Van der Hagen is dit geen afscheid, zegt hij op intranet. Volgens hem is de overstap juist ‘een versterking van de brug’ tussen de TU en de EUR. Tussen beide organisaties moet de band steeds inniger worden door de plannen voor een Campus Rotterdam van de TU Delft. Van der Hagen meldt dat wordt onderzocht hoe Hassoldt bij de TU betrokken kan blijven.

Sabine Roeser is momenteel onder meer afdelingsvoorzitter van de afdeling values, technology and innovation. Een vervanger zal de taken die daarbij horen tijdelijk waarnemen, maar details zijn nog niet bekend.