ME-faculteitsbar ’t Lagerhuysch stopt definitief

Het doek valt voor ME-faculteitsbar ’t Lagerhuysch. Dat laten de beheerders weten in een Instagram-bericht. De bar was sinds februari 2023 alleen nog open voor besloten feesten, maar ook die zullen niet meer plaatsvinden.

Het was de bedoeling dat de bar van de faculteit Mechanical Engineering (ME) na een renovatie in februari 2023 volledig zou heropenen. Dat ging niet door omdat ’t Lagerhuysch niet de juiste alcoholvergunning bleek te hebben. De voorzitter van het beheer zei destijds tegen Delta dat ze dachten mee te liften met de vergunning van de universiteit. Dit was niet het geval.

‘Lelijke bar met mooie mensen’

Volgens de beheerders op Instagram is ‘het beleid van het managementteam’ de reden voor de sluiting. Wat dat inhoudt is onbekend. Een betrokken student laat weten nog niet klaar te zijn om met Delta te praten totdat ‘er meer duidelijk is en alles rond is’. Ook heeft Delta een vertegenwoordiger van de ME-faculteit om een reactie gevraagd, maar die is nog niet gekomen.

’t Lagerhuysch heeft 32 jaar gediend als faculteitsbar. Studenten van de studies werktuigbouwkunde, maritieme techniek en klinische technologie konden er elke woensdagmiddag borrelen. De beheerders zijn teleurgesteld en stellen op Instagram voor om de bar te herinneren als ‘die lelijke bar met mooie mensen waar we allemaal prachtige momenten hebben beleefd’.

Toevoeging 25-6-2024
Na publicatie volgde einde vrijdagmiddag alsnog een reactie per mail van de faculteit ME. Daarin schrijft faculteitssecretaris Gytha Coleman dat de stichting ’t Lagerhuysch zelf de beslissing heeft genomen om te stoppen. Het zou hen niet zijn gelukt om opvolgers te vinden voor het bestuur.

Ook schrijft ze dat het managementteam (vanuit de faculteit) juist ‘groen licht [had] gegeven voor hervatting in september van een alcoholvrije woensdagmiddag activiteit’. “We vinden het oprecht jammer dat ’t Lagerhuysch niet kan en wil meebewegen met deze koers en heeft gekozen voor opheffing”, besluit Coleman haar e-mail aan Delta.

Delta heeft de reactie van Coleman daarop voorgelegd aan de studenten achter ’t Lagerhuys. Die laten weten een reactie te geven na de tentamens.