Onderwijs

Meepraten over de onderwijsportfolio

Op vrijdag 14 maart 2003 organiseert de Commissie Onderwijsportfolio TU Delft een bijeenkomst voor docenten en studenten. Daar kunnen zij met de commissieleden discussiëren over de tussenrapportage ‘Focus op Onderwijs’.

/strong>

De ‘normale’ route van een tussenrapportage loopt langs gremia zoals de groepsraad, ondernemingsraad, studentenraad en de Adviescommissie Kwaliteitszorg voor het Onderwijs (AKO). Aangezien deze tussenrapportage het onderwijs betreft vond de Commissie Onderwijsportfolio TU Delft het reëel om naast deze organen ook de docenten en studenten om een reactie te vragen. Gabriëlle Muris, ambtelijk secretaris van de commissie: ,,Deze beide groepen zijn het meest bij het onderwijs betrokken. Voor de studenten is het onderwijs de reden dat zij naar de TU Delft zijn gekomen, voor docenten is het onderwijs hun dagelijkse werk. Om die reden willen wij graag hun mening vernemen.”

Het rapport ‘Focus op Onderwijs’ geeft een helder overzicht over de maatschappelijke omgeving van de TU Delft, zoals de gevolgen van het studiehuis en de verminderde interesse van vwo%leerlingen voor de bètaopleidingen. Verder maakt het rapport een analyse van de sterke en zwakke kanten van het TU-onderwijs zelf. Het laatste deel van het rapport bestaat uit voorstellen om het TU-onderwijs te versterken.

De docenten en studenten krijgen de gelegenheid om hun reactie te geven op de bevindingen en de conclusies van dit rapport op vrijdagochtend 14 maart. De ochtend zal bestaan uit een plenaire bijeenkomst bestaande uit vier themaonderdelen. Een viertal commissieleden zal een thema, afkomstig uit het rapport, voor zijn of haar rekening nemen. Er zal onder meer gesproken worden over het opleidingsaanbod, de inhoud van de opleidingen, de vormgeving van de opleidingen, de ondersteunende processen, de studentenbegeleiding en de internationalisering. De reacties uit deze discussiebijeenkomst zullen, evenals de reacties uit de formele overlegorganen, verwerkt worden in het eindrapport van de Commissie Onderwijsportfolio dat medio april zal verschijnen.

Discussie

Muris hoopt op een constructieve en inspirerende discussie tussen commissieleden, studenten en docenten. ,,Het gaat daarbij om wezenlijke vragen die van belang zijn voor de toekomstige profilering van de opleidingen van de TU Delft. Neem bijvoorbeeld de spanning in het curriculum tussen breed en diep. Werkgevers geven aan behoefte te hebben aan een brede ingenieur: iemand die verstand heeft van techniek maar ook bekend is met bijvoorbeeld marketing. Aan de andere kant heeft een ingenieur toch een bepaalde vakkennis nodig om bijvoorbeeld de juiste draagkracht van een brug te kunnen berekenen. Hoe kun je dat dilemma oplossen binnen een opleiding?”

De commissie heeft hiervoor een aantal voorstellen ontwikkeld, zoals flexibilisering van het onderwijs en meer keuzevrijheid voor studenten. Studenten kunnen dan kiezen voor een breed profiel of juist voor verdieping (specialisatie, onderzoek). Muris: ,,Indien dit voorstel van de commissie wordt ondersteund heeft dit consequenties voor de wijze waarop de curricula van de opleidingen worden ingericht en voor de organisatie en de begeleiding van studenten. Daarom is brede discussie over deze thema’s noodzakelijk.”

Daarnaast wil de commissie tijdens de bijeenkomst duidelijk krijgen waar volgens de studenten en docenten de prioriteiten moeten liggen op onderwijsgebied. In de tussenrapportage is een overzicht gemaakt van de knelpunten bij het TU-onderwijs, maar alles tegelijkertijd aanpakken is volgens Muris niet haalbaar. ,,Het liefst zien wij dat de betrokkenen de nota lezen en voor zichzelf bepalen wat hun verbeterpunten zijn. Deze kunnen ze tijdens de discussie inbrengen.”

De commissie hoopt door de bijeenkomst input te krijgen die leidt tot concrete aanbevelingen en prioriteiten in het eindrapport. Het eindrapport moet het college van bestuur en faculteiten een gericht kader bieden om tot TU-brede, maar ook tot opleidingsspecifieke, verbeteracties te komen.

www.tudelft.nl/onderwijsportfolio . .

Op vrijdag 14 maart 2003 organiseert de Commissie Onderwijsportfolio TU Delft een bijeenkomst voor docenten en studenten. Daar kunnen zij met de commissieleden discussiëren over de tussenrapportage ‘Focus op Onderwijs’.

De ‘normale’ route van een tussenrapportage loopt langs gremia zoals de groepsraad, ondernemingsraad, studentenraad en de Adviescommissie Kwaliteitszorg voor het Onderwijs (AKO). Aangezien deze tussenrapportage het onderwijs betreft vond de Commissie Onderwijsportfolio TU Delft het reëel om naast deze organen ook de docenten en studenten om een reactie te vragen. Gabriëlle Muris, ambtelijk secretaris van de commissie: ,,Deze beide groepen zijn het meest bij het onderwijs betrokken. Voor de studenten is het onderwijs de reden dat zij naar de TU Delft zijn gekomen, voor docenten is het onderwijs hun dagelijkse werk. Om die reden willen wij graag hun mening vernemen.”

Het rapport ‘Focus op Onderwijs’ geeft een helder overzicht over de maatschappelijke omgeving van de TU Delft, zoals de gevolgen van het studiehuis en de verminderde interesse van vwo%leerlingen voor de bètaopleidingen. Verder maakt het rapport een analyse van de sterke en zwakke kanten van het TU-onderwijs zelf. Het laatste deel van het rapport bestaat uit voorstellen om het TU-onderwijs te versterken.

De docenten en studenten krijgen de gelegenheid om hun reactie te geven op de bevindingen en de conclusies van dit rapport op vrijdagochtend 14 maart. De ochtend zal bestaan uit een plenaire bijeenkomst bestaande uit vier themaonderdelen. Een viertal commissieleden zal een thema, afkomstig uit het rapport, voor zijn of haar rekening nemen. Er zal onder meer gesproken worden over het opleidingsaanbod, de inhoud van de opleidingen, de vormgeving van de opleidingen, de ondersteunende processen, de studentenbegeleiding en de internationalisering. De reacties uit deze discussiebijeenkomst zullen, evenals de reacties uit de formele overlegorganen, verwerkt worden in het eindrapport van de Commissie Onderwijsportfolio dat medio april zal verschijnen.

Discussie

Muris hoopt op een constructieve en inspirerende discussie tussen commissieleden, studenten en docenten. ,,Het gaat daarbij om wezenlijke vragen die van belang zijn voor de toekomstige profilering van de opleidingen van de TU Delft. Neem bijvoorbeeld de spanning in het curriculum tussen breed en diep. Werkgevers geven aan behoefte te hebben aan een brede ingenieur: iemand die verstand heeft van techniek maar ook bekend is met bijvoorbeeld marketing. Aan de andere kant heeft een ingenieur toch een bepaalde vakkennis nodig om bijvoorbeeld de juiste draagkracht van een brug te kunnen berekenen. Hoe kun je dat dilemma oplossen binnen een opleiding?”

De commissie heeft hiervoor een aantal voorstellen ontwikkeld, zoals flexibilisering van het onderwijs en meer keuzevrijheid voor studenten. Studenten kunnen dan kiezen voor een breed profiel of juist voor verdieping (specialisatie, onderzoek). Muris: ,,Indien dit voorstel van de commissie wordt ondersteund heeft dit consequenties voor de wijze waarop de curricula van de opleidingen worden ingericht en voor de organisatie en de begeleiding van studenten. Daarom is brede discussie over deze thema’s noodzakelijk.”

Daarnaast wil de commissie tijdens de bijeenkomst duidelijk krijgen waar volgens de studenten en docenten de prioriteiten moeten liggen op onderwijsgebied. In de tussenrapportage is een overzicht gemaakt van de knelpunten bij het TU-onderwijs, maar alles tegelijkertijd aanpakken is volgens Muris niet haalbaar. ,,Het liefst zien wij dat de betrokkenen de nota lezen en voor zichzelf bepalen wat hun verbeterpunten zijn. Deze kunnen ze tijdens de discussie inbrengen.”

De commissie hoopt door de bijeenkomst input te krijgen die leidt tot concrete aanbevelingen en prioriteiten in het eindrapport. Het eindrapport moet het college van bestuur en faculteiten een gericht kader bieden om tot TU-brede, maar ook tot opleidingsspecifieke, verbeteracties te komen.

www.tudelft.nl/onderwijsportfolio . .

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.