Onderwijs

Ict in onderwijs is net zo onmisbaar als boeken

De lezingencyclus van het Icto-platform geeft een indruk van de digitale leeromgevingen die bedrijven en andere universiteiten hanteren. ,,Kennis daarvan is belangrijk, omdat wij willen dat de digitale leeromgeving van de TU aansluit bij de beroepspraktijk”, aldus voorzitter prof.d

r. Wim Veen.

Icto staat voor Informatie en Communicatie Technologie in het Onderwijs. Doel van de werkgroep is de informatietechnologie op een zinvolle manier in te zetten bij onderwijsfuncties. Naast voorzitter van het Icto-platform is prof. dr. Wim Veen ook directeur van het Centrum voor Educatie en Technologie van de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Uit hoofde van beide functies ziet hij een grote rol weggelegd voor ict in het onderwijs. Veen: ,,Ict is ondertussen net zo’n onmisbaar hulpmiddel als boeken.” Met ict kan bovendien ingespeeld worden op twee nieuwe trends op onderwijsgebied: internationalisering en de toenemende behoefte van studenten om hun ‘eigen’ studieprogramma samen te stellen. Veen: ,,Ict maakt het mogelijk om uit andere delen van het land % of de wereld % studenten virtueel te laten aanschuiven bij colleges, of juist onderwijs te realiseren voor kleine groepen studenten.”

Het beleid van Icto heeft twee belangrijke peilers: een diepte- en een breedtestrategie. Onder de laatste valt de ontwikkeling van ict-infrastructuren waarbinnen verschillende programma’s kunnen draaien. Een daarvan is de Blackboard-omgeving die TU-breed geïntroduceerd is. Uit de eerste evaluatie bleek dat een aantal docenten Blackboard niet altijd even handig vinden om mee te werken. ,,Wij nemen dat soort opmerkingen serieus en recent hebben wij weer een nieuwe, verbeterde versie gekocht”, zegt Veen. ,,Het beleid is echter om zo lang mogelijk dezelfde infrastructuur te handhaven en deze te perfectioneren. Als een organisatie daar teveel mee wisselt, raken medewerkers en studenten gedemotiveerd om er tijd in te investeren. Hetzelfde geldt voor de verschillende programma’s die in de Blackboard-omgeving draaien, zoals Etude (databank voor (proef)tentamens) en Sonate (voor het automatisch nakijken van tentamens), of TAS (Tentamen Aanmeld Systeem). Ook hier is het uitgangspunt: continuïteit. Het beleid is deze programma’s verder uit te bouwen en te perfectioneren.”

Schuur

De dieptestrategie richt zich op het onderwijsprogramma zelf. Hieronder vallen de Toonaangevende Projecten (TAP) die als doel hebben het onderwijs te innoveren en het onderwijsrendement te verhogen. Verantwoordelijk hiervoor is Rob Boutmy. ,,Op de faculteit Bouwkunde draait een TAP-project waarbij softwareprogramma’s, die tot nu toe los werden gebruikt in de secties, aan elkaar worden geknoopt. Stel dat je een schuur ontwerpt, dan kun je in TAP in één keer de hoogte van de kosten bepalen, berekenen wat de sterkte van de constructie moet zijn en analyseren of de schuur aan de regelgeving voldoet. Dit is in toenemende mate de praktijk waarin een architect werkt. Dit TAP- project sluit daarbij aan.”

Onderdeel van het Icto-beleid is ook het organiseren van vier lezingen van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en andere universiteiten. Veen: ,,Hiermee willen wij ons beleid, en de daarbij behorende projecten, in een breder perspectief plaatsen. Het is belangrijk te zien welke digitale leeromgevingen bedrijven hanteren zodat wij weten wat de studenten in hun beroepspraktijk aantreffen. Het is niet juist als wij als TU een digitale leeromgeving inrichten waar studenten niets van herkennen als ze gaan werken. Met de lezingen willen wij de TU-gemeenschap een indruk geven van die beroepspraktijk, zodat het duidelijk wordt waar wij met onze Icto-projecten op aansturen.”

www.icto.tudelft.nl . .

Angèle Steentjes.aut

De lezingencyclus van het Icto-platform geeft een indruk van de digitale leeromgevingen die bedrijven en andere universiteiten hanteren. ,,Kennis daarvan is belangrijk, omdat wij willen dat de digitale leeromgeving van de TU aansluit bij de beroepspraktijk”, aldus voorzitter prof.dr. Wim Veen.

Icto staat voor Informatie en Communicatie Technologie in het Onderwijs. Doel van de werkgroep is de informatietechnologie op een zinvolle manier in te zetten bij onderwijsfuncties. Naast voorzitter van het Icto-platform is prof. dr. Wim Veen ook directeur van het Centrum voor Educatie en Technologie van de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Uit hoofde van beide functies ziet hij een grote rol weggelegd voor ict in het onderwijs. Veen: ,,Ict is ondertussen net zo’n onmisbaar hulpmiddel als boeken.” Met ict kan bovendien ingespeeld worden op twee nieuwe trends op onderwijsgebied: internationalisering en de toenemende behoefte van studenten om hun ‘eigen’ studieprogramma samen te stellen. Veen: ,,Ict maakt het mogelijk om uit andere delen van het land % of de wereld % studenten virtueel te laten aanschuiven bij colleges, of juist onderwijs te realiseren voor kleine groepen studenten.”

Het beleid van Icto heeft twee belangrijke peilers: een diepte- en een breedtestrategie. Onder de laatste valt de ontwikkeling van ict-infrastructuren waarbinnen verschillende programma’s kunnen draaien. Een daarvan is de Blackboard-omgeving die TU-breed geïntroduceerd is. Uit de eerste evaluatie bleek dat een aantal docenten Blackboard niet altijd even handig vinden om mee te werken. ,,Wij nemen dat soort opmerkingen serieus en recent hebben wij weer een nieuwe, verbeterde versie gekocht”, zegt Veen. ,,Het beleid is echter om zo lang mogelijk dezelfde infrastructuur te handhaven en deze te perfectioneren. Als een organisatie daar teveel mee wisselt, raken medewerkers en studenten gedemotiveerd om er tijd in te investeren. Hetzelfde geldt voor de verschillende programma’s die in de Blackboard-omgeving draaien, zoals Etude (databank voor (proef)tentamens) en Sonate (voor het automatisch nakijken van tentamens), of TAS (Tentamen Aanmeld Systeem). Ook hier is het uitgangspunt: continuïteit. Het beleid is deze programma’s verder uit te bouwen en te perfectioneren.”

Schuur

De dieptestrategie richt zich op het onderwijsprogramma zelf. Hieronder vallen de Toonaangevende Projecten (TAP) die als doel hebben het onderwijs te innoveren en het onderwijsrendement te verhogen. Verantwoordelijk hiervoor is Rob Boutmy. ,,Op de faculteit Bouwkunde draait een TAP-project waarbij softwareprogramma’s, die tot nu toe los werden gebruikt in de secties, aan elkaar worden geknoopt. Stel dat je een schuur ontwerpt, dan kun je in TAP in één keer de hoogte van de kosten bepalen, berekenen wat de sterkte van de constructie moet zijn en analyseren of de schuur aan de regelgeving voldoet. Dit is in toenemende mate de praktijk waarin een architect werkt. Dit TAP- project sluit daarbij aan.”

Onderdeel van het Icto-beleid is ook het organiseren van vier lezingen van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en andere universiteiten. Veen: ,,Hiermee willen wij ons beleid, en de daarbij behorende projecten, in een breder perspectief plaatsen. Het is belangrijk te zien welke digitale leeromgevingen bedrijven hanteren zodat wij weten wat de studenten in hun beroepspraktijk aantreffen. Het is niet juist als wij als TU een digitale leeromgeving inrichten waar studenten niets van herkennen als ze gaan werken. Met de lezingen willen wij de TU-gemeenschap een indruk geven van die beroepspraktijk, zodat het duidelijk wordt waar wij met onze Icto-projecten op aansturen.”

www.icto.tudelft.nl . .

Angèle Steentjes.aut

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.