Onderwijs

Studeren achter een sluier

Er is niemand die er ooit eentje heeft gezien op de TU: een studente in een burqa. En daar zal het ook niet van komen als het aan het universiteitsbestuur ligt.

Samen met de andere universiteiten is een principeafspraak gemaakt moslimvrouwen met een gezichtsbedekkende sluier niet toe te laten. In Leiden kennen ze het fenomeen al wel: twee studentes aan de faculteit Godgeleerdheid en Letteren volgden een studie achter een gezichtssluier. Omdat volgens de Leidse universiteit de sluiers een goede communicatie in werkgroepen in de weg staan, heeft ze als eerste een verbod aangekondigd.

Anita van Velzen, hoofd buitenlandse relaties van de TU, zegt dat burqa’s op dit moment aan de TU geen probleem zijn. ,,Er zijn hier niet zoveel meisjes. Van een officieel verbod zal het niet komen.” De voorzitter van studentenvakbond Vssd, Wieske Paulissen, ziet niets in een algemeen verbod zoals in Leiden geldt. ,,Het gaat niet om de burqa zelf, maar om de persoon eronder. Als de studente gemotiveerd is, moet er een mouw aan te passen zijn.” Paulissen is wel van mening dat in specifieke gevallen praktische overwegingen tot een verbod mogen leiden. Zo is bij een Regionaal Opleidingen Centrum het dragen van een sluier een paar maanden geleden verboden omdat het de uitoefening van het toekomstige beroep onmogelijk zou maken. Op een universiteit ziet de Vssd-voorzitter dat probleem niet onmiddellijk. ,,Je wordt bij veel opleidingen opgeleid tot onderzoeker. Een sluier hoeft daar niet altijd een beperking in te zijn.”

Drie Indonesische TU-studentes met hoofddoekjes vragen zich af waar het wetenschappelijk bewijs ligt dat het dragen van een gezichtssluier de communicatie beïnvloedt. ,,Wij bedekken met onze hoofddoekjes onze oren. Betekent dat dat we dan ook minder goed kunnen horen?” Achtstejaars student Renee Wever is bang dat het dragen van een gezichtssluier wel vaak gepaard zal gaan met een gesloten houding. ,,Op die manier kunnen die vrouwen niet meedraaien in werkgroepen.” Ook met het identificeren van de studenten voorziet Wever problemen. ,,De meisjes in kwestie zullen waarschijnlijk ook niet op de foto willen voor de campuscard. Voor een docent wordt het dan lastig om tijdens een tentamen te controleren of een studente wel is wie ze zegt te zijn.” Maar Wever zet ook vraagtekens bij de maatregel: ,,Stel dat iemand die doofstom is wil komen studeren aan de TU. Zou men dan niet zeggen: daar verzinnen we wat op? Als het om religie gaat, kijken we er kennelijk anders tegenaan.” Mocht het er van komen dat in de toekomst meer studenten worden geweigerd vanwege hun klederdracht, dan heeft Wever ook wel een oplossing voor ze: ,,Ze kunnen altijd nog i-studie gaan doen bij de LOI.”

Er is niemand die er ooit eentje heeft gezien op de TU: een studente in een burqa. En daar zal het ook niet van komen als het aan het universiteitsbestuur ligt. Samen met de andere universiteiten is een principeafspraak gemaakt moslimvrouwen met een gezichtsbedekkende sluier niet toe te laten. In Leiden kennen ze het fenomeen al wel: twee studentes aan de faculteit Godgeleerdheid en Letteren volgden een studie achter een gezichtssluier. Omdat volgens de Leidse universiteit de sluiers een goede communicatie in werkgroepen in de weg staan, heeft ze als eerste een verbod aangekondigd.

Anita van Velzen, hoofd buitenlandse relaties van de TU, zegt dat burqa’s op dit moment aan de TU geen probleem zijn. ,,Er zijn hier niet zoveel meisjes. Van een officieel verbod zal het niet komen.” De voorzitter van studentenvakbond Vssd, Wieske Paulissen, ziet niets in een algemeen verbod zoals in Leiden geldt. ,,Het gaat niet om de burqa zelf, maar om de persoon eronder. Als de studente gemotiveerd is, moet er een mouw aan te passen zijn.” Paulissen is wel van mening dat in specifieke gevallen praktische overwegingen tot een verbod mogen leiden. Zo is bij een Regionaal Opleidingen Centrum het dragen van een sluier een paar maanden geleden verboden omdat het de uitoefening van het toekomstige beroep onmogelijk zou maken. Op een universiteit ziet de Vssd-voorzitter dat probleem niet onmiddellijk. ,,Je wordt bij veel opleidingen opgeleid tot onderzoeker. Een sluier hoeft daar niet altijd een beperking in te zijn.”

Drie Indonesische TU-studentes met hoofddoekjes vragen zich af waar het wetenschappelijk bewijs ligt dat het dragen van een gezichtssluier de communicatie beïnvloedt. ,,Wij bedekken met onze hoofddoekjes onze oren. Betekent dat dat we dan ook minder goed kunnen horen?” Achtstejaars student Renee Wever is bang dat het dragen van een gezichtssluier wel vaak gepaard zal gaan met een gesloten houding. ,,Op die manier kunnen die vrouwen niet meedraaien in werkgroepen.” Ook met het identificeren van de studenten voorziet Wever problemen. ,,De meisjes in kwestie zullen waarschijnlijk ook niet op de foto willen voor de campuscard. Voor een docent wordt het dan lastig om tijdens een tentamen te controleren of een studente wel is wie ze zegt te zijn.” Maar Wever zet ook vraagtekens bij de maatregel: ,,Stel dat iemand die doofstom is wil komen studeren aan de TU. Zou men dan niet zeggen: daar verzinnen we wat op? Als het om religie gaat, kijken we er kennelijk anders tegenaan.” Mocht het er van komen dat in de toekomst meer studenten worden geweigerd vanwege hun klederdracht, dan heeft Wever ook wel een oplossing voor ze: ,,Ze kunnen altijd nog i-studie gaan doen bij de LOI.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.