Studenten die afstuderen aan de TU Delft moeten in staat zijn voor een opdracht zelfstandig informatie te vergaren en die te delen met hun omgeving. Om hen de helpende hand te bieden heeft de Bibliotheek TU Delft ‘Delft Special’ ontwikkeld.
‘Delft Special’ is een instructieprogramma dat studenten, wetenschappers en externe gebruikers ondersteunt bij hun zoektocht naar informatie. Hiermee leert een student of een wetenschapper volgens een strategisch scenario te werken om gegevens te verzamelen binnen het Virtueel Kenniscentrum en andere informatiebronnen.
Het Virtueel Kenniscentrum is een verzameling van informatiebronnen die relevant zijn voor een vakgebied of opleiding. Studenten of wetenschappers kunnen hierop ook hun eigen werk publiceren. ,,Het Virtueel Kenniscentrum organiseert de kennis op een bepaald vakgebied. Dat is op te vatten als een infrastructuur van bepaalde informatie. Delft Special wijst de juiste weg naar specifieke informatie”, aldus Jacques Plugge en Ineke Bosman. Plugge is projectleider van de Virtuele Kenniscentra van de bibliotheek. Bosman is bij dezelfde bibliotheek informatiespecialist bedrijfskunde, techniek en maatschappij, en daardoor nauw betrokken bij Delft Special.
Delft Special helpt een zoekstrategie op te stellen die toe te passen is bij het zoeken in verschillende informatiebronnen. Het programma laat hen een aantal stappen doorlopen. Bosman: ,,In totaal zijn het er acht, zoals: hoe formuleer je een zoekvraag of hoe zoek je binnen bronnen. Maar ook: wat moet je doen als je wilt publiceren. Wij leren hen in feite de kortste weg naar kwalitatief hoogwaardige informatie. Delft Special is natuurlijk geen vorm van onderwijs % we gaan niet op de inhoud van een scriptie in % maar een instructieprogramma.”
Het principe van Delft Special is volgens Plugge niet nieuw. De bibliotheek heeft mensen altijd al geholpen met het zoeken naar informatie. Plugge: ,,Alleen kwam een persoon dan naar de bibliotheek en zocht in een catalogus of in de kaartenbakken. Nu zoek je informatie via de digitale weg.”
Optimaliseren
Een student of onderzoeker moet zelfstandig vanuit huis of zijn werkplek met Delft Special kunnen werken. Daarom is er veel aandacht besteed aan de opzet en de structuur van het programma. Hiervoor is ook gebruik gemaakt van de didactische kennis binnen de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Bosman: ,,In de bibliotheek hebben wij veel kennis over het verzamelen en opzoeken van informatie. Minder vertrouwd zijn wij met het op een didactische wijze aanbieden van informatie. Die kennis hebben ze bij TBM wel.”
Recent heeft Bosman een gebruikersonderzoek laten uitvoeren door het WIT-lab (Werk en Interactie Technologie laboratorium) en daar kwamen interessante resultaten uit. ,,In principe is Delft Special af, maar we proberen het regelmatig te optimaliseren. Het blijkt dat de meeste studenten goed met het programma overweg konden. In het onderzoek kwam naar voren dat het kopje ‘meer weten’ voor onduidelijkheid zorgde. De ene keer kwam je dan op externe sites en de andere keer op een ander onderdeel van Delft Special. Dat gaf verwarring en we gaan dat nu aanpassen.” Ook overweegt de Bibliotheek TU Delft om studenten in fasen te leren werken met Delft Special. Bosman: ,,Een eerstejaars is minder geïnteresseerd in het verzamelen van uitgebreide informatie, maar een vierdejaars daarentegen wel. Het is wellicht nuttig om eerstejaars eerst te leren werken met een deel van het programma en later met de rest.”
Overigens bleek één van de proefpersonen Delft Special al lang te kennen. Bosman: ,,Deze student riep spontaan: ‘Met dat programma heb ik al gewerkt’. Hij wilde van het hbo overstappen naar de TU Delft en moest daarvoor binnen veertien dagen een scriptie maken. Dankzij Delft Special had hij snel de juiste informatie verzameld en kon hij het werkstuk binnen deze hele korte termijn afronden.”
‘Delft Special’ is een instructieprogramma dat studenten, wetenschappers en externe gebruikers ondersteunt bij hun zoektocht naar informatie. Hiermee leert een student of een wetenschapper volgens een strategisch scenario te werken om gegevens te verzamelen binnen het Virtueel Kenniscentrum en andere informatiebronnen.
Het Virtueel Kenniscentrum is een verzameling van informatiebronnen die relevant zijn voor een vakgebied of opleiding. Studenten of wetenschappers kunnen hierop ook hun eigen werk publiceren. ,,Het Virtueel Kenniscentrum organiseert de kennis op een bepaald vakgebied. Dat is op te vatten als een infrastructuur van bepaalde informatie. Delft Special wijst de juiste weg naar specifieke informatie”, aldus Jacques Plugge en Ineke Bosman. Plugge is projectleider van de Virtuele Kenniscentra van de bibliotheek. Bosman is bij dezelfde bibliotheek informatiespecialist bedrijfskunde, techniek en maatschappij, en daardoor nauw betrokken bij Delft Special.
Delft Special helpt een zoekstrategie op te stellen die toe te passen is bij het zoeken in verschillende informatiebronnen. Het programma laat hen een aantal stappen doorlopen. Bosman: ,,In totaal zijn het er acht, zoals: hoe formuleer je een zoekvraag of hoe zoek je binnen bronnen. Maar ook: wat moet je doen als je wilt publiceren. Wij leren hen in feite de kortste weg naar kwalitatief hoogwaardige informatie. Delft Special is natuurlijk geen vorm van onderwijs % we gaan niet op de inhoud van een scriptie in % maar een instructieprogramma.”
Het principe van Delft Special is volgens Plugge niet nieuw. De bibliotheek heeft mensen altijd al geholpen met het zoeken naar informatie. Plugge: ,,Alleen kwam een persoon dan naar de bibliotheek en zocht in een catalogus of in de kaartenbakken. Nu zoek je informatie via de digitale weg.”
Optimaliseren
Een student of onderzoeker moet zelfstandig vanuit huis of zijn werkplek met Delft Special kunnen werken. Daarom is er veel aandacht besteed aan de opzet en de structuur van het programma. Hiervoor is ook gebruik gemaakt van de didactische kennis binnen de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Bosman: ,,In de bibliotheek hebben wij veel kennis over het verzamelen en opzoeken van informatie. Minder vertrouwd zijn wij met het op een didactische wijze aanbieden van informatie. Die kennis hebben ze bij TBM wel.”
Recent heeft Bosman een gebruikersonderzoek laten uitvoeren door het WIT-lab (Werk en Interactie Technologie laboratorium) en daar kwamen interessante resultaten uit. ,,In principe is Delft Special af, maar we proberen het regelmatig te optimaliseren. Het blijkt dat de meeste studenten goed met het programma overweg konden. In het onderzoek kwam naar voren dat het kopje ‘meer weten’ voor onduidelijkheid zorgde. De ene keer kwam je dan op externe sites en de andere keer op een ander onderdeel van Delft Special. Dat gaf verwarring en we gaan dat nu aanpassen.” Ook overweegt de Bibliotheek TU Delft om studenten in fasen te leren werken met Delft Special. Bosman: ,,Een eerstejaars is minder geïnteresseerd in het verzamelen van uitgebreide informatie, maar een vierdejaars daarentegen wel. Het is wellicht nuttig om eerstejaars eerst te leren werken met een deel van het programma en later met de rest.”
Overigens bleek één van de proefpersonen Delft Special al lang te kennen. Bosman: ,,Deze student riep spontaan: ‘Met dat programma heb ik al gewerkt’. Hij wilde van het hbo overstappen naar de TU Delft en moest daarvoor binnen veertien dagen een scriptie maken. Dankzij Delft Special had hij snel de juiste informatie verzameld en kon hij het werkstuk binnen deze hele korte termijn afronden.”
Comments are closed.