Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Bestaande opleidingen scheikunde niet opheffen

Een Delft-Leidse opleiding molecular science & technology (MST) is niet wervend genoeg om de bestaande opleidingen te vervangen, vindt het Leidse wetenschappelijk personeel.

/strong>

Fusie van de Delftse opleidingen scheikundige technologie (ST) en bioprocestechnologie (BT) met de Leidse scheikunde-opleiding wordt door Leidse docenten niet toegejuicht. Dit bleek tijdens de overlegvergadering van bestuur en raad van de Leidse faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen afgelopen dinsdag.

Raadsvoorzitter Geert-Jan Kroes meldde namens het wetenschappelijk personeel dat docenten er niet zeker van zijn dat een nieuwe opleiding MST meer studenten zal trekken dan de huidige opleidingen. De vergelijking met de succesvolle opleiding life science & technology (LST) gaat volgens Kroes mank. LST was nieuw en werd breed gedragen binnen de faculteiten; MST daarentegen wordt door Delft ‘gepusht’, vinden de Leidse docenten.

Wetenschappelijk gezien zijn er ook bezwaren. Het Leidse scheikundeonderzoek scoorde bij de laatste visitatie een 4,2, het Delftse onderzoek een 3,3 (ST) en 3,6 (BT). Overigens komt de Leidse raad, waarin ook de studenten vertegenwoordigd zijn, pas in maart met een officieel advies. Het voorstel van Luyben was tot ergernis van de raad pas enkele dagen voor de vergadering binnen.

In de Delftse facultaire studentenraad is Luybens voorstel vorige maand bediscussieerd. De studenten zijn niet enthousiast. Zij vrezen dat samenvoeging ten koste gaat van typische Delftse ingenieursvakken. Luybens voorstel is nog niet ter advies of instemming voorgelegd in Delft. Daarvoor vindt de raad het inhoudelijk ook nog niet genoeg ingevuld. De Delftse onderdeelcommissie heeft het voorstel ook nog niet onder ogen gekregen. Hoewel een fusie in Leiden en Delft veel protesten oproept, blijven studenten en medewerkers warme voorstanders van hechte samenwerking. Een MST-opleiding naast de bestaande vindt iedereen een goed idee.

Over de mogelijke invulling van een MST-opleiding brainstormt een ‘voortrekkersgroep’. De Delftse voortrekker daarin is dr.ir. Marc-Oliver Coppens, docent procestechnologie. ,,We verkennen verschillende mogelijkheden, niet alleen een samenvoeging zoals de decaan heeft voorgesteld. Persoonlijk ben ik voorstander van een gezamenlijke brede propedeuse voor de faculteiten, dus inclusief wis- en natuurkunde. Na dat jaar kunnen studenten beter beslissen wat ze willen. Dit zijn overigens maar gedachten. Een opleiding veranderen doe je niet zomaar.”

Een Delft-Leidse opleiding molecular science & technology (MST) is niet wervend genoeg om de bestaande opleidingen te vervangen, vindt het Leidse wetenschappelijk personeel.

Fusie van de Delftse opleidingen scheikundige technologie (ST) en bioprocestechnologie (BT) met de Leidse scheikunde-opleiding wordt door Leidse docenten niet toegejuicht. Dit bleek tijdens de overlegvergadering van bestuur en raad van de Leidse faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen afgelopen dinsdag.

Raadsvoorzitter Geert-Jan Kroes meldde namens het wetenschappelijk personeel dat docenten er niet zeker van zijn dat een nieuwe opleiding MST meer studenten zal trekken dan de huidige opleidingen. De vergelijking met de succesvolle opleiding life science & technology (LST) gaat volgens Kroes mank. LST was nieuw en werd breed gedragen binnen de faculteiten; MST daarentegen wordt door Delft ‘gepusht’, vinden de Leidse docenten.

Wetenschappelijk gezien zijn er ook bezwaren. Het Leidse scheikundeonderzoek scoorde bij de laatste visitatie een 4,2, het Delftse onderzoek een 3,3 (ST) en 3,6 (BT). Overigens komt de Leidse raad, waarin ook de studenten vertegenwoordigd zijn, pas in maart met een officieel advies. Het voorstel van Luyben was tot ergernis van de raad pas enkele dagen voor de vergadering binnen.

In de Delftse facultaire studentenraad is Luybens voorstel vorige maand bediscussieerd. De studenten zijn niet enthousiast. Zij vrezen dat samenvoeging ten koste gaat van typische Delftse ingenieursvakken. Luybens voorstel is nog niet ter advies of instemming voorgelegd in Delft. Daarvoor vindt de raad het inhoudelijk ook nog niet genoeg ingevuld. De Delftse onderdeelcommissie heeft het voorstel ook nog niet onder ogen gekregen. Hoewel een fusie in Leiden en Delft veel protesten oproept, blijven studenten en medewerkers warme voorstanders van hechte samenwerking. Een MST-opleiding naast de bestaande vindt iedereen een goed idee.

Over de mogelijke invulling van een MST-opleiding brainstormt een ‘voortrekkersgroep’. De Delftse voortrekker daarin is dr.ir. Marc-Oliver Coppens, docent procestechnologie. ,,We verkennen verschillende mogelijkheden, niet alleen een samenvoeging zoals de decaan heeft voorgesteld. Persoonlijk ben ik voorstander van een gezamenlijke brede propedeuse voor de faculteiten, dus inclusief wis- en natuurkunde. Na dat jaar kunnen studenten beter beslissen wat ze willen. Dit zijn overigens maar gedachten. Een opleiding veranderen doe je niet zomaar.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.